Full version: Nytt plommonträd
MimE
Vårt gamla plommonträd (ca 70 år) har i princip gett upp. Vad jag förstår så är det en aktningsvärd ålder och även om vi satsar på "konstgjord andning" så är det inte till mycket nytta.

Nu undrar jag följande:

- Kan man plantera ett nytt på samma plats? I så fall hur jordförbättrar jag? Något annat att tänka på?

- Har ni förslag på en passande sort (zon III - soligt men relativt öppet)? Det ska ge ganska rikligt med frukt, vara friskt och gott att äta. Viktoria?

- Kan man beställa lite större träd? Något särskilt att tänka på i så fall?

-Är det "E-märkt" som gäller även för plommon?

Tacksam för alla tankar/synpunkter!

/Mimmi
Cilla
Jorden bör tyvärr nog bytas ut om du vill ha garanterad god tillväxt på ditt nya träd. Jordtröttheten kan vara stor efter att den har tjänat ett plommon under så lång tid. Exakt hur mycket du bör byta kan jag inte ge bra råd om. Man kan också chansa och grva så brett man orkar och blanda till den bästa jord av kompost, grus, grov sand, kogödsel, aska och hoppas att det räcker.

För sorter - kolla Ebe Plants hemsida så får du många förslag.

Plommonträd med lite ålder brukar inte vara vanliga i handeln, men du kan beställa.

Jag skulle satsa på ett E-märkt träd, de är närapå alltid starkare än övriga. Kolla www.eplanta com för att se vilka sorter som finns, och beställ i handeln om de inte har inne.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon