Helle
Jag ska bygga en planteringslåda av trä, ca 150 cm lång och 40 cm bred.
Jag har sett här att man helst inte ska använda tryckinpregnerat virke, men vad ska man i så fall välja och hur behandlar man det för att det inte ska ruttna?

Jag undrar också om man ska fodra insidan på något sätt?

Jag tänkte sätta lådan direkt på marken, dvs inte ha någon botten. Hur "grundar" och fyller jag lådan bäst? (marken består av lerjord)

Om någon har en enkel beskrivning på en sån här låda, så vore det också kanon. Min egen plan för det här bygget kan behöva stöd från någon mer erfaren trädgårdsbyggare.
tomba
kolla på pallkrageklubben de har nog tips om behandling av trä mot jord smile.gif
tullmejs
Jag tror inte det finns något sätt att få både beständighet och giftfrihet. Fuktigt trä kommer att multna. Men det tar ju en tid :-) antagligen kan man försöka ha dränerande material närmast träsidorna, och under - kanske lecakulor som det inte gör nåt att de vartefter blandas in i jorden.

Men kolla som sagt in på pallkrageklubben.
Eva i Skåne
Det beror ju också på vad du tänkt ha i lådan, om du kan använda tryckimpregnerat eller inte.
Ska du ha den som rabatt med blommor i är det inga problem med tryckimpregnerat, men ska du ha grönsaker eller t ex smultron i den är det inte hälsosamt.
gammelnalle
Efter ett antal år i Småland sleep.gif smile.gif :

Använd spillvirke (helt obehandlat) eller det billigaste du kan fa tag i. Håller INTE LIKA länge med säkert 5-7år

Har du elakt mad.gif ogräs i jorden bör du ha en markduk i botten, annars inte.
Insidan (på mina pallkragar) har jag klätt med den plast som "köpejorden" var i. (Häftpistol) Andra har ställt frigolitskivor. Detta hindrar INTE att träet ruttnar men ökarlivslängden.

Beroende på VAD du skall odla, får du anpassa höjden. Själv "grundar" jag med allsköns bråte... gammal jord, (som inte alls behöver vara dålig) kompost, flis (från kompostkvarnen . Vissa menar dock att detta stjäl näring..) etc. och sen avslutar jag med "köpejord".

lycka till
Grönblomman
CITAT (gammelnalle @ 25-04-2005, 20:33)
Efter ett antal år i Småland sleep.gif smile.gif :

Använd spillvirke (helt obehandlat) eller det billigaste du kan fa tag i. Håller INTE LIKA länge med säkert 5-7år

Har du elakt mad.gif ogräs i jorden bör du ha en markduk i botten, annars inte.
Insidan (på mina pallkragar) har jag klätt med den plast som "köpejorden" var i. (Häftpistol) Andra har ställt frigolitskivor. Detta hindrar INTE att träet ruttnar men ökarlivslängden.

Beroende på VAD du skall odla, får du anpassa höjden. Själv "grundar" jag med allsköns bråte... gammal jord, (som inte alls behöver vara dålig) kompost, flis (från kompostkvarnen . Vissa menar dock att detta stjäl näring..) etc. och sen avslutar jag med "köpejord".

lycka till

Det verkar ju toppen! Hur är konstruktionen då? Gamla plastpåsar (säckar) har jag använt i rabatten, det var ett bra och billigt alt. smile.gif

Ang dränering underifrån så att träet inte ruttnar går det väll utmärkt med 10cm djupt lager grus. Det dränerar väll fint nästan som leca? Och inte så dyrt blir det heller! För att det inte ska se "fult" ut, kan du ju köpa dyr dekorationssten och lägga Runt så det ser ut som allt står på det! Det finns många snygga sorter!
dammkillen
på insidan av lådan kan man montera en sorts hårdplast med inbyggda distanser som skapar en luftspalt mot träet.
det här är en speciell plast som man vanligen sätter utvändigt mot källargrunder på hus under jord för att skydda husgrunden mot fukt. finns förmodligen att köpa i byggvaruhandeln. =)
Lena N
CITAT (dammkillen @ 07-05-2005, 22:04)
på insidan av lådan kan man montera en sorts hårdplast med inbyggda distanser som skapar en luftspalt mot träet.
det här är en speciell plast som man vanligen sätter utvändigt mot källargrunder på hus under jord för att skydda husgrunden mot fukt. finns förmodligen att köpa i byggvaruhandeln. =)

Tack för det tipset, jättebra! smile.gif smile.gif smile.gif

Kan man köpa per meter eller måste man köpa en jätterulle? wink.gif
dammkillen
Det ser ut som de säljs på rulle:

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Prod...kt.aspx?id=1836
gammelnalle
fortfarande med en smålännings ekonomiska ryggrad undrar jag om det lönar sig att köpa sånt... (Platon) ????? Men visst...

TUR att vi lever i ett fritt land!!! smile.gif biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Usch vad jobbigt säger jag bara ;-)))) och håller för övrigt med Gammelnalle!
Se upp med torkvarning på en 40 cm bred låda - jag ahde försökt ta och gå upp i mått lite (bredd).

Och en sådan odlingspärla had ejag också funderat på att gjuta i betong/hypertufa. Gjuta direkt på plats alltså.
netaave
Ek är ett träslag som är utmärkt till planteringslådor då de står emot fukt bra.
Tyvärr är det dyrt och tungt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon