AndreasBlomquist
Hej!

Flyttade in i vårt hus den 1:a mars och har nu börjat ta tag i trädgården som sen 1979 varit i ett ständigt förfall enligt grannarna. Sågat ner en massa skräp och grävt upp hur mycket rotsystem som helst. wacko.gif

Har dock en liten fråga angående min gräsmatta, eller kanske ska jag skriva mossmatta. I vilket fall som helst så är mossan väldigt mycket mer framträdande än gräset. Vad ska man göra åt detta? Jag vill inte kalka, för det tar ju inte tag i det verkliga problemet, enligt en artikel på Odla.nu.
Jag funderade ett tag på att köra över hela trädgården med en jordfräs och sen lägga färdigt gräs på rulle men det är en stor trädgård och tyvärr har jag inte högvis med pengar. Mossrivare har jag fått höra att de i princip gör samma jobb som en jordfräs, dvs det blir rejält uppkört i mattan vilket inte heller är bra då jag har 2 små barn under 3 år som gärna vill springa omkring och leka där ute.

Några förslag på vad man kan göra? Vad är vertikalskärare och hur stor åverkan har den på gräsmattan? Blir det lika jordigt som med en mossrivare/jordfräs?
rutis
Jag har hört att det ska vara bra att glödsla gräsmattan, för då växer gräset sig starkare och tar överhanden av mossa. Mossan trivs bättre i ogödslad jord. Sen är mina erfarenheter av detta låg eftersom jag inte tagit tag i min gräs/mossmatta än pga kommande dräneringsarbete... unsure.gif
Gossen Ruda
Mossrivaren brukar gå ett ställa in på olika höjder så att du inte går för djupt. Vertikalskäraren går alltid ner i jorden, det är så den arbetar. Gödsling påverkar gräset positivt men mossan kommer igen på vintern.
Susanne i Linköping
Flyttade du in första mars har du väl inte sett mer än vårens mossmatta än. Till sommaren brukar gräset ta över så mossan syns mindre. Har du dessutom sågat ner skuggande träd lär mossan trivas sämre, så problemet kan mer eller mindre försvinna av sig självt.

Mossa kan för övrigt vara fin den också!
martinagson
jag brukar slänga ut lite toppdressjord under våren, bara strö ut det lite på måfå. När gräset sedan har kommit upp en bit, ca 5 cm då gödslar jag med NPK gödsel. Sedan Brukar jag också vattna gräsmattan med Ferro Green ett par gånger under sommaren. Tycker att det har fungerat bra. Vi hade jättemycket mossa när vi flyttad in 2002, är betydligt mindre nu.
Det finns även mossrent som ska ta bort mossa, men har inga direkta erfarenheter av den produkten.

Har aldrig rivit upp mossan, vilket kan vara bra men det sprids samtidigt runt när man river upp den.
kristerh
CITAT (Gossen Ruda @ 20-04-2005, 18:46)
Mossrivaren brukar gå ett ställa in på olika höjder så att du inte går för djupt. Vertikalskäraren går alltid ner i jorden, det är så den arbetar. Gödsling påverkar gräset positivt men mossan kommer igen på vintern.

Det sägs att mossrivaren bara sprider ut mossan wink.gif fördelar den över gräsmattan.
krister
AndreasBlomquist
CITAT (Susanne i Linköping @ 20-04-2005, 22:45)
Flyttade du in första mars har du väl inte sett mer än vårens mossmatta än. Till sommaren brukar gräset ta över så mossan syns mindre. Har du dessutom sågat ner skuggande träd lär mossan trivas sämre, så problemet kan mer eller mindre försvinna av sig självt.

Mossa kan för övrigt vara fin den också!

Nej, det är ju sant att det enda gräset man ser just nu innan det börjat växa ordentligt är fjolårets döda gräs... Dock ska sägas att det är väldigt lite gräs men hoppas på att det tar sig i sommar. Kanske får man vänta sommaren ut för att se hur mycket och vad som behövs göras inför nästa säsong. huh.gif

Jag har ju mina rabatter som jag kan pyssla med just nu och det är ju faktiskt tillräckligt med jobb, åtminstone för tillfället! sleep.gif
Sen har jag ju faktiskt inget staket runt ägorna och det måste ju sättas upp, kryddlandet ska fixas i en pallkrage och sen alla andra köksväxter som jag ska odla i pallkragor har jag ju också som jag ska fixa. Får heller inte glömma bort min otroligt fula garageuppfart i asfalt som jag vill byta ut mot någon fin marksten. wacko.gif Oj va mycket det blev plötsligt... blink.gif
tommyb
Tror du ska försöka att gödsla med ett bra långtidsverkande gödselmedel för gräsmattor, t.ex. Weibulls Super Gramino. Om det är väldigt skuggigt lär du aldrig få bort mossan helt, men låt gräset konkurrera ut den.

Kör inte med mossrivare, utan vertikalskär istället - det gör attgräset växer bättre
Frida H
CITAT (AndreasBlomquist @ 19-04-2005, 06:41)
jag har 2 små barn under 3 år som gärna vill springa omkring och leka där ute.

Det är mycket skönare med mossmatta för de små fötterna, sen när de blir större o blir vildare så kommer mossan ryka all världens väg för den tål inte det hårda slitaget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon