Flyttade in i vårt hus den 1:a mars och har nu börjat ta tag i trädgården som sen 1979 varit i ett ständigt förfall enligt grannarna. Sågat ner en massa skräp och grävt upp hur mycket rotsystem som helst.

Har dock en liten fråga angående min gräsmatta, eller kanske ska jag skriva mossmatta. I vilket fall som helst så är mossan väldigt mycket mer framträdande än gräset. Vad ska man göra åt detta? Jag vill inte kalka, för det tar ju inte tag i det verkliga problemet, enligt en artikel på Odla.nu.
Jag funderade ett tag på att köra över hela trädgården med en jordfräs och sen lägga färdigt gräs på rulle men det är en stor trädgård och tyvärr har jag inte högvis med pengar. Mossrivare har jag fått höra att de i princip gör samma jobb som en jordfräs, dvs det blir rejält uppkört i mattan vilket inte heller är bra då jag har 2 små barn under 3 år som gärna vill springa omkring och leka där ute.
Några förslag på vad man kan göra? Vad är vertikalskärare och hur stor åverkan har den på gräsmattan? Blir det lika jordigt som med en mossrivare/jordfräs?