Full version: Vad har jag köpt?
ganderss
Jag var på trädgårdsmässan och köpte en förpackning lökar som jag trodde var grönlilja men kom hem och letade i böcker och på vebben men den fanns ingenstans. Så här heter den "echte zeeuwse meisjes" Jag tyckte de sa att det var en kapstjärna men den är inte toppig. Kan nån hjälpa mej.
tomba
Pröva kontakta försäljarna, kolla om det finns latinskt namn. Det du skrev var troligen holländska smile.gif
och sen kan du försöka göra en sökning på google med det latinska namnet.
en bild vore ju inte helt fel, då kan odlas expertpanel ge ett bättre utlåtande
laugh.gif laugh.gif
Lycka till
katinka
Hej!

Jag vet inte vad det är för blomma, det enda jag kan bidra
med är betydelsen av orden (enligt internetordböcker), men
den (betydelsen) kanske du/ni redan känner till?

echte = hittar jag inte i någon ordbok, men kan gissa att det
betyder äkta

zeeuwse = får jag till nya zeeländsk då zeeuw betyder nya zeeländare

meisje = brud, fästmö eller flicka, tjej

Vet inte om det hjälper något...? blink.gif smile.gif
katinka
Hej igen!

Hade delvis rätt om "echte"s betydelse, men tänkte för att förtydliga
skicka ut den lista jag fick på ordet "echt"s betydelse enligt dictionaries.travlang.com

echt
1. authentic
2. authentic, genuine
3. marriage, matrimony
4. marriage
5. marriage
6. genuinely, indeed, really, truly
7. true
8. absolutely, genuinly, indeed, really, truly
jendah
echt(e) betyder äkta...

zeeuws(e) betyder att personen/saken kommer från Zeeland - som är ett område i Nederländerna

och meisje betyder normalt sett (liten) flicka (meisjes = flickor)

2 rätt av 3 är inte så illa smile.gif

Vilken blomma det är kommer jag inte på, men om jag får reda på det återkommer jag smile.gif
katinka
Hej!

Nä, inte illa. smile.gif Inte så bevandrad i Nederländernas geografi, så när
jag läste zeeländsk så översatte hjärnan det automatiskt till nya zeeländsk. smile.gif wub.gif rolleyes.gif
Tesa
Jag sökte på "echte zeeuwse meisjes" och det verkar vara nåt vedertaget uttryck i Holland...som vi förmodligen inte begriper.....
jendah
CITAT (katinka @ 21-04-2005, 19:48)
Hej!

Nä, inte illa. smile.gif Inte så bevandrad i Nederländernas geografi, så när
jag läste zeeländsk så översatte hjärnan det automatiskt till nya zeeländsk. smile.gif wub.gif rolleyes.gif

Och jag har bott i NL i 6 år och pratar flytande - så jag borde skämmas om jag inte kunnat tongue.gif

fast jag gick bet på blomman unsure.gif Det finns ett margarin som heter echte zeeuws meisje däremot tongue.gif
jendah
detta är en "zeeuws meisje"
ganska vanlig syn på vykort tongue.gif smile.gif

Och denna blomman hittade jag på zeeuws knoopje. Men det verkar inte vara någon lökväxt precis... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon