Ewa L
Efter misslyckanden och besvikelser 2 år i rad:

Kan detta möjligtvis vara en Blå bergvallmo-bebis? unsure.gif

Åtminstone är det ungefär på den plätten jag planterade förra året, men det är ju en jätterabatt.
Har ju ingen aning om hur de ser ut som små. Snälla, säg att det är så! wub.gif
Yin o Yang
Är ju inte Kerstin z5-6, men tar mig friheten att svara ändå rolleyes.gif . Nog ser det ut att vara Blå bergvallmo smile.gif . Mina återkommer snällt år efter år och de är just nu lite större än den på bilden. Bara att le och vara glad biggrin.gif
Ewa L
Det var ju framförallt till Kerstin, dvs inte bara! Självklart är jag glad vem som än svarar som ev. känner igen bebisen. Och det verkar ju du göra. Så Tack!! wub.gif

Och, jag ler och är glad. smile.gif

Men precis som med människobebisar kommer direkt oron. Hur skall det gå för den lille i livet? unsure.gif

Överallt där man läser om denna växt står att den inte skall få blomma första året. Samtidigt står det att den självsår sig och därigenom lever vidare.

Hur skall den kunna självså sig om den inte får blomma?? wink.gif

Dina återkommer snällt säger du. Utan att du gör något speciellt??
kristerh
Tar mig oxså friheten att svara, att vist är det en bergsvallmo, har flera själv som återkommer år efter år, jag klipper bort fröställningarna efter blomningen.
krister
Yin o Yang
CITAT (Ewa L @ 19-04-2005, 08:20)
Dina återkommer snällt säger du. Utan att du gör något speciellt??

Nej, jag gör inget speciellt, kanske därför de återkommer tongue.gif . Täcker på vintern med granris. Frökapslarna får fröa av sig och ibland dyker det upp nya små plantor som jag ger bort till vänner och bekanta smile.gif
Ewa smålänska höglandet
CITAT (Ewa L @ 19-04-2005, 07:52)
Efter misslyckanden och besvikelser 2 år i rad:

Det räcker inte med 2 år mad.gif

köpt färdiga plantor, sått fröer, planterat på olika ställen

/Ewa zon 4-5
Bjäbban
Jag har precis satt fröer, som jag har fått av en gullig odlar medlem! wub.gif
Skulle jag ha gjort något speciellt tro??? Myllade bara ner fröna! unsure.gif
kerstin z5-6
Grattis -har de röda hårstrån som på din bild kan du vara helt lugn -du har en blå på väg laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Meconopsis gör sidorosetter om den mår bra -de sidorosetter som blommat o satt frö -dör -men nya tar över -Dekapitering av den första blomman är inget jag praktiserar -däremot tar jag frökapseln så fort den visar sig -omogen alltså, på unga plantor -Låter dem gå i frö först när de blivit något år eller mer och man ska ha ett par st -för de är av naturen inte en så långlivad perenn -men 5-6-7 år har jag nog haft samma planta
M betonicifolia sitter på samma plats sen 10 år -den får frösås sig numer bäst den vill
Meconopsis är ingen vanlig vallmo=magert utan vill ha mulligt med kogödsel -gärna påsvarianten för att må bra -fota blomman nu !när den kommer -så får vi se vilken sort det är ?

Mylla ner -hm .. ja om du har tur kommer de -annars är det bättre att så dem mer kontrollerat i en sålåda-men det är kanske det du menar ..??
Ewa L
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-04-2005, 12:07)
Grattis -har de röda hårstrån som på din bild kan du vara helt lugn -du har en blå på väg laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Fota blomman nu !när den kommer -så får vi se vilken sort det är ?

Jag har planterat en st "Meconopsis betonicifolia" så förhoppningsvis är det det som kommer. (Jag blev så löjligt lycklig när jag hittade bladen igår, men vågade inte riktigt tro...)

och jag har gett den dessa betingelser:
Humus. Lövtäckt i vinter. Ej vinterfukt. Lågt PH.

Däremot har den inte fått någon extra gödning iom att den står i mitt Woodland. Tror däremot att det finns väldigt mycket godis i den jorden efter det att jag tog bort all gräsmattan.
Åtminstone har väldigt många av de övriga perennerna blivit betydligt högre än vad jag räknat med.

Får väl hålla lite extra koll om den ser hungrig ut senare. biggrin.gif
Skall också ta fasta på ditt råd om att ta bort frökapseln.

Tack alla för all info!! wub.gif wub.gif
kerstin z5-6
Lycka till du har den tåligaste o mycket vackra varianten då smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon