flaxe
Jag har byggt nytt hus så nu måste jag ju börja från början med en trädgård. I helgen planterade jag lite träd, buskar och en häck. Nu behöver jag lite hjälp med hur jag ska sköta dem på bästa sätt.

Vresros: Jag satt en friväxande häck av vresros ca 30 cm barrotade plantor. Efter jag planterat läste jag att man ska klippa ner allt vid planteringstillfället till 10-15 cm. Ska man det?

Fläder: Satte några fläderbuskar också. Just nu är det liksom 3 pinnar/buske med lite knoppar på. Måste jag klippa dem på något sätt för att det ska bli fler grenar? När isåfall?

Uppstammad syren: Satte ett par sådana prydnadsträd också. De har för tillfället 5 grenar i kronan. Blir det fler grenar?

Sedan behöver jag tips på vattning och gödsling för ovanstående plantor. Märks det att jag är total nybörjare biggrin.gif
Cilla
Hej och grattis till planteringen!

Det viktigaste är hur du gjort med växtbäddarna för dina nykomlingar. Liksom ett hus måste byggas på bra grund måste också växterna ha bra växtbäddar och bra jord för att växa.

Fläder, syrén: Klipp inte, håll vattnat vid torka, använd kogödsel nästa vår. Bredda växtbäddarna om du grävt smala "gropar" för dem som tyvärr ibland rekommenderas. Håll fritt från gräs vid rötterna första 2 åren.
flaxe
Tackar! Jag har inte grävt smala gropar ca 50-70 cm i diameter. OK, jag ska inte klippa dem och hoppas på ett lite tätare utseende i framtiden biggrin.gif

Men häcken då? Ska jag klippa ner den redan nu? Det känns som rena mordet på redan ynkliga små pinnar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon