Full version: Billiga trädpioner
kristerh
Passerade älvsjö station igår, skulle bli upplockad av min syster så jag hade lite tid över att strosa vid torghandeln där bussarna går,
och upptäckte att de hade de största trädpionplantor jag sett, vissa hade 5-6 stammar om inte fler, olika färger, vissa fyllda andra inte, och de kostade endast 95:- i plantskolorna kostar en 3 gånger så liten mer än det dubbla! dessutom såg de jätte fräscha ut.
om ni passerar så köp.
krister
nilla
Mycket bra tips, tackar!

Skickade det vidare till en kompis som var iväg och köpte en åt mej - har hämtat den idag och den ser väldigt fin ut, enkel och rosa... och som sagt, priset är ju löjligt lågt. Funderar nästan på att köpa en till smile.gif
kristerh
Ja, hade jag plats för en till hade jag bums köpt. Trivs de i kruka tro?
krister
AnnammA
Jag har träpioner i kruka tillsvidare, dels för att jag ännu ej bestämt plats och dels för att jag av händelse hittade dem i rabatten.(Jag trodde de hade dött av hårdhänt behandling=busiga barnfötter som trampat på dem.)
De blev planterade i kruka förra våren och övervintrade i vintras i kallväxthus i samma kruka. Nu i vår har de fått en ny större kruka.
Bara man planterar i en tillräckligt stor kruka och är rädd om rötter och ev blad/blomanlag så är det nog rätt så OK att ha sin träpion i kruka ett tag i allafall. Fast efter ett par år vill den nog ut i rabatten, får det blir med tiden en rätt så stor buske, som kräver sin plats.

AnnA
kristerh
CITAT (AnnammA @ 25-04-2005, 10:59)
Jag har träpioner i kruka tillsvidare, dels för att jag ännu ej bestämt plats och dels för att jag av händelse hittade dem i rabatten.(Jag trodde de hade dött av hårdhänt behandling=busiga barnfötter som trampat på dem.)
De blev planterade i kruka förra våren och övervintrade i vintras i kallväxthus i samma kruka. Nu i vår har de fått en ny större kruka.
Bara man planterar i en tillräckligt stor kruka och är rädd om rötter och ev blad/blomanlag så är det nog rätt så OK att ha sin träpion i kruka ett tag i allafall. Fast efter ett par år vill den nog ut i rabatten, får det blir med tiden en rätt så stor buske, som kräver sin plats.

AnnA

Måste testas, då HAR jag plats för en till iallafall wink.gif wub.gif tongue.gif
krister
Kakaduan
Säkert att det är trädpion???

På hötorget såg jag sådana i förra veckan - såg ut som riktiga greniga buskar, men på skyltarna/etiketterna stod det bondpion! De låg runt 95:- om jag inte minns fel.

När slår de där stånden igen om kvällarna? Hinner man dit efter jobbet?

Kakaduan
kristerh
CITAT (Kakaduan @ 25-04-2005, 14:23)
Säkert att det är trädpion???

På hötorget såg jag sådana i förra veckan - såg ut som riktiga greniga buskar, men på skyltarna/etiketterna stod det bondpion! De låg runt 95:- om jag inte minns fel.

När slår de där stånden igen om kvällarna? Hinner man dit efter jobbet?

Kakaduan

nej det var inte bondpioner, vet inte när de stänger om kvällarna men de är säkert kvar till 18,00.
krister
AnnammA
Här i Skåne kan man faktiskt också få tag på träpioner för c:a en hundring. ÖSAB i Östra Sönnarslöv(=i Everödstrakten; ÖSAB finns också i Hässlehölm)
brukar vara rätt så billiga, med hyfsad kvalitet, och om jag inte minns helt fel hade Rosenhagens Plantskola i Skånes Tranås(har hemsida på nätet) också träpioner till bra pris när jag var där i påskas.

AnnA
Rossi
ÖSPAB finns även strax utanför Lund för de som bor i södra Skåne.

Jag måste dit och kolla om de har samma låga pris på trädpionerna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon