Full version: Bortglömd ros...
Anic
Jag har en ros i trädgården, men jag visste in förren nu, att man skulle ha täcka över rosen upp till "förgreningen".
Kan den klara sig ändå?

Har försökt lägga till bild på den från mitt album, men har inte lyckats...
Fenja
Om du med förgreningen menar rosens ockuleringsställe så skulle jag vänta ett tag till och se om rosen kommer igång och skjuter skott. Risken är att den kan ha frusit ihjäl, men det beror på vad det är för ros, en del klarar sig bra också.
Om den lever och kommer igen så kan du antingen lägga på jord ovan på så att ockuleringsstället hamnar minst 15 cm ner i jorden eller gräva upp den och göra en djupare grop till den. Glöm inte att vattna mycket om du gräver upp den.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Det beror också på din zon -Bor du i z1 är det mindre viktigt än i z5 biggrin.gif
Fenja
Kan inte tänka på allt ju Kerstin, tack! biggrin.gif
Mvh
Fenja
Anic
Jag vet inte riktigt vilken zon det är, men antingen 3 eller 4, gränsen går väldigt nära.
kerstin z5-6
Ser den inte så glad ut så kanske du ska följa fenjas råd och gräva ner den lite djupare -gödsla sen efter nån vecka så kommer den säkert igång igen ..
Cilla
Kan man inte helt enkelt bygga upp en rejäl kulle kring den? Så gjorde jag kring några stackare som jag planterat fel, och även om de inte är världens frodigaste så lever de ialallfall. Man det kanske hade varit ännu bättre att omplantera?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon