Full version: Önskar stort träd
Killensomvillhagrönafingrar
Nu efter att ha bott i huset i två år börjar man så sakta vänja sig och inse att det kommer att ta tid att bygga fin trädgård av åkermark.

Jag tycker att det behövs fond bakom ett hus för att det skall komma till sin fulla rätt så nu vill jag ha tips på ett träd som blir fint på en 20 års period.

Huset är en hallandslänga med halvinbyggd gård. Enkupigt tegeltak och järnvitriol på liggande panel.
Då huset ligger i kulturminnesskyddat område vill jag helst gärna att även träden skall få en "uråldrig" känsla.

I mitt inre ser jag ett träd som ser ut som den gamla SEB loggan dvs en gammal ek.
Ett träd med stor krona vet jag åtminstone att jag vill ha.

Det självklara valet skulle väl vara en ek men de tar väl lite väl länge?

Lite mer info: Trädet kommer vara en solitär, stå soligt, gammalåker jord med silt under i Kungsbacka trakten.
Big Gardener
Att välja ek är inte alls dumt. Det är lite av en myt att eken skulle vara långsamväxande. Den har av tradition planterats i magra områden där den ofta varit vindutsatt. Denna ståndort för eken gör naturligtvis att den växer långsamt också, men i "skyddad" trädgårdsmiljö är det en annan sak.

Det man bör tänka på om man vill ha en ek att växa snabbt är följande:

1. Plantera träd av en större storlek! Om du köper ett alléträd med stamomfång på 12-14, som kostar lite mer, får du betydligt bättre etablering och framtida tillväxt än om du planterar ett ungträd.

2. Välj rätt tidpunkt för plantering. Efter den 15:e november.

3. ETABLERINGSBEVATTNA! Eken etablerar sig betydligt snabbare och växer bättre i framtiden om etableringsbevattning sköts ordentligt.

4. Eken är känslig för djup plantering. Se till att jordklumpen inte hamnar för djupt!

5. Välj certifierat material och helst E-plantsmaterial. Då får du en frisk sort med egenskaper anpassade för svenska förhållanden.

Om man inte vill ha vanlig ek så finns det andra arter som kan vara lämpliga för en äldre och historisk miljö, och som dessutom passar för dina förhållanden. Här är några förslag som har tydliga, men olika kronstrukturer. Många av dem är dock väldigt stora i slutstorlek:

Tilia cordata 'Greenspire' - Form av skogslind
Sorbus intermedia - Oxel
Salix alba 'Sericea' - Silverpil
Populus alba 'Nivea' - Silverpoppel
Fraxinus americana - Amerikansk ask (glöm att den heter amerikansk, den passar!)

Fler förslag?
Dzad
Ekar skall väl åtminstone efter de växt till sig lite ha mycket sol också?
Cilla
Ek kommer framför ögonen direkt, och jag håller med om att de inte är mer långsamma än andra träd. Titta på årsringarna i en ek som kapas!

Däremot lever de längre än många andra träd, det finns flera 1000-åringar i landet. Och de sista 500 åren växer de ju inte så snabbt ;-), jag tror det är en av anledningarna till att man tror att ek är långsamväxande.

Och starta som Birger säger med ett större träd. I en rondell i min närhet satte man en 12/14 ek (12-14cm stamdiameter) och vilken skillnad det blev på platsen! Eken känns som om den stått där en god tid. Ca 4 m hög, 2-3 m vid krona och mängder av fina grenar... Man ser redan det vuxna trädet i denna yngling.

Lägg in lite bilder på ditt ställe som låter intressant, så kan vi spåna om fler träd!
Kul att höra ett ni med tycker ek kan vara ett fint alternativ.

När jag höll på att leta priser på internet så komm jag på att det känns lite underligt att köpa ett träd när svärfar har en hel skog och dessutom traktor.

Problemet är att han inte har grävmaskin men det får nog ändå bli att promenera i markerna och leta efter lämpligt träd.

Cilla skall ta lite bilder på kåken och lägga ut dessa, jag är bara så pinibelt dålig på att formatera bilder de brukar se ut som commadore 64 spel när jag är klar wacko.gif

*letar vidare efter priser så att jag vet om det är värt att lägga 2 dagars grävning eller ej*
Cilla
Många har försökt att flytta ek från skogen och misslyckats. Jag följde nyligen en mycket vacker ek som en kommun flyttade med allsköns expertis och hjälpmedel. Den borde ha stått kvar i skogen, det var ett så lovande exemplar. Men den dog i en gatumiljö istället. Nu står där en odlad ek.

SKogsträd breder ut sina rötter och man kapar ofta alldeles för mycket av dem när man flyttar lite större träd. I plantskolan har de antingen stått i container eller på friland och fått rötterna beskurna regelbundet så att de inte måste kapas som grova.

Ge dig själv en rejält stor köpt ek i vårpresent!
Gossen Ruda
Jag hade nog satsat på en kastanj, lind eller ask.
Tesa
Varför inte en lönn??
gunde
Härligt att ni alla föreslagit vårdträd.
Det tycker jag ditt hus ska ha ett - fattar det som om det är tämligen nybyggt och det bör väl en ägare plantera åt framtiden...

Kolla lite på själva grenverket, vad du gillar. Jag tycker kastanjer är outstanding på den fronten. Ffa just nu - härligt lätt böjd form uppåt i slutet av hänget och sen dessa maffiga knoppar!! Aaah!
amaira
Några kommentarer om lönn och kastanj, som jag båda har på gården.

Lönnarna älskar jag! När de blommar går hela träden i gulgrönt - blommorna slår ut före bladen, är cm-stora och växer i mängder av klasar över hela trädet. De luktar gott av "honung" och översvämmas av vårens första humlor och bin, med flera insekter. wub.gif Det surrar läckert när lönnen blommar!

Lönnblomningen avnjutes med ögon, öron och näsa.

Sedan är höstfärgerna är ljuvliga! Gult och brandgult. Har det dessutom varit någon kall frostnatt så glöder de eldrött.

Träden blir stora, "knotiga" och vackra. Är dessutom mycket lätta att beskära och "hamla" om man vill det istället.
Ett livskraftigt träd!

Det var några av alla de pluspoäng jag ger lönnen.

På minus ligger livskraften (igen, också) och föryngringsförmågan.

Såhär ser det ut hemma hos mig just nu. Och såhär.

Om jag säger att jag har minst en million små fröplantor som tittar upp överallt där det är möjligt, så tror jag inte att jag överdriver!

Med en gräsklippare eliminerar man några hundra tusen utan större ansträngning rolleyes.gif , så har man gräsmatta omkring så gör det inget.

Men jag kan utan problem gissa hur gården skulle se ut efter några år om den blev öde... En slyskog av lönn (och sälg och björk och lite annat som gärna slår rot)

Min hundratjugoåriga vackra kastanj utanför verandan, den älskar jag!

Stor, ståtlig, maffig, med en uuuuunderbaaar blomning, när de stora blomställningarna står rakt upp som tända ljuskalendabrar.

Ett mycket vackert träd - som också det har sina avigsidor...

Den största avigsidan är det här.
Fotat nu på morgonen.

Knopparna är stora och maffiga de med, och fulla med "klister" !

Skyddshöljet runt knopparna är mycket klibbigt! När blad och blommmor slår ut, ramlar höljena ner på marken, i tusental och mera.

Inte trevligt att gå i närheten, för de centimeterstora bruna kladdiga "bitarna" finns överallt och klistrar sig fast under fötterna och är så gott som hopplösa att få bort. Men allt fortsätter fastna i dem.

Med tiden "nöts" de bort - från sulorna. Och efter kanske nån månad drygt, så har väder och vind även gjort området runt trädet drägligt.

På hösten tappar de alla sina kastanjer. Och att kratta kastanjer - de taggiga höljena och mahognyglänsande vackra kastanjerna - det är inte roligt...

Jaha, det var lite "personliga erfarenheter" av två underbara träd, som jag ändå älskar!
Kat
Jag hade också satsat på en lönn!

Den är lätt att etablera, växer löjligt snabbt och är väl bland det vackraste man kan se på hösten?

Ingen av de små ekar jag har i min närhet har dock blivit vuxna under min livstid (snart 30 år).
Big Gardener
Lönnar kan vara lite problematiska i soliga lägen och framför allt när de står när stammen utsätts för morgon och södersol. Bark och stamsprickor är vanligt i dylika fall. Det beror framför allt på stora temperaturskillnader som kan uppkomma, framför allt vid högtrycksväder då stammen kyls av av låga nattemperaturer för att därefter snabbt värmas upp av stark morgonsol. Om man planterar en lönn bör man tänka på att stammen ska skyddas från sådana starka temperaturväxlingar.

Amira - En hästkastanj som man kan tänka på inför framtiden är Aesculus hippocastanum 'Baumannii', den Fyllblommiga hästkastanjen. Den är lika vacker som en vanlig hästkastanj men är steril och sätter därför inga frukter.

Edit: Jag har fått flum. 'Baumanni' är det korrekta namnet. Flåt!
Dzad
CITAT
Om jag säger att jag har minst en million små fröplantor som tittar upp överallt där det är möjligt, så tror jag inte att jag överdriver!
Trevligt! Har ett 20-tal i förrådsfönstret... Här i zon 5 har jag märkt, klarar sig inte lönnfröna som grott utomhus... De kalla nätterna gör att roten skrumpnar ihop och dör.
För mycket ljus för tidigt och för lite värme för lönnfrön i zoner högre upp.

Gror kastanjfröna också eller mognar de inte i Sverige?

CITAT
Träden blir stora, "knotiga" och vackra. Är dessutom mycket lätta att beskära och "hamla" om man vill det istället.
Ett livskraftigt träd!

Va? Är det inte lönnarna som blöder ihjäl om man beskär dem? Eller går det i JAS?
Cilla
Amaira, bra beskrivning med bilderna. Jag har också lönnskott på många ställen i trädgården men brukar inte bekymra mig så mycket om dem. De flesta dör när de ska försöka utveckla blad. Men en del överlever förstås. Några av dem sätter jag mitt i varsin stor kruka där de får växa till sig bland blomstren som finns där. De som ser ut att bli bra efter en sådan kamp sätter jag ut där de kan få växa. Det blir inte så många, kanske en per år av tre som stått i kruka ett par år.

Kastanjenötter som blir skadade på gångar och vägar ser sorgligt ut. Man kan kratta samman dem till en krans runt stammen, det är betydligt vackrare. Men det är helt klart något att tänka på om man planterar kastanj där nötterna inte kan ligga kvar.

De klibbiga knoppskalen kan också vara besvärande om kastanjen står vid gångar, gator mm. På gräsmatta tycker inte jag de märks så mycket. Samma är det med lind - där är det till och med störe flarn av honung som flyger ned. Har man en tax med plym på svansen blir den en riktig gatusopare!
Så härligt engegerade svar wub.gif

Klettiga knoppar är nåt som vi bör undervika då vi har stora glasfasader mot det kommande trädet.
Kan lova att jag inte putsar den 6 meter höga delen oftare än jag behöver.

Synd att det sällan fungerar med flytt av träd men kan som sagt ge sig själv en present är det nån som är värd det är det väl...... tongue.gif

Kunde tyvärr inte ta några bilder igår då det var barnkalas då och lite svårt att koncentrera sig med en massa barn runt benen.
amaira
CITAT (Cilla @ 21-04-2005, 11:44)
Har man en tax med plym på svansen blir den en riktig gatusopare!

laugh.gif laugh.gif *Ser bilden framför mig*

Jag är uppväxt med två kastanjeträd (hästkastanjer ska jag väl lägga till) mitt på en grusad gårdsplan. Ingen lyckad kombination, varken med knopphöljen eller kastanjenötter med deras taggiga höljen. "Kul" att sortera ut dem från gruset.

Kastanjenötterna gror fint här. Har ett par små tronarvingar till den stora.

Blöder lönnen?? Hmmm, savar mums-gott i alla fall rolleyes.gif .
Jag äter förresten lönngroddarna också - men jag är lite speciell när det gäller att stoppa växter i munnen (och känner väl till de giftiga sorterna).

Mina lönnar har hittills inte brytt sig, inte heller om jag föröker bli av med yngre ex. genom att såga av dem på våren. Det kommer snart ut nya skott.

I alla fall mina lönar verkar odödliga.Men vill jag vara säker, och rädd om någon, så beskär jag i JAS.

Tack för tipset, Gardener! Steril hästkastanj låter trevligt, bara den blommar vackert. Fast ... jag gillar ju kastanjerna också (som ögonfägnad alltså, inte att äta!)
Det går ju att "blanda", och ha flera kastanjeträd men färre kastanjer wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon