Full version: Bra Orkidé sida?
e_sedell
Jag skulle behöva läsa om hur man monterar Orkidéer, vad man ska tänka på o.s.v. Jag sökte på internet, utan resultat. "montering av orkidéer" gav inget resultat och med montering + orkidéer fick man bara upp en massa skit...
lolo
Hej! Prova Svenska orkidesällskapets hemsida http://www.orchidesallskapet.nu/ samt http://www.orchidehuset.se/ så får du nog tips och svar!
/Ann-Louise smile.gif
e_sedell
Jag ska nog ringa till Orkidéhuset i morron så att de kan ta med sig mina Orkidéer till mässan. Hon som jag pratade med i dag bad mej återkomma när jag nämde det första krångliga namnet och bad om råd *L*.
Alpiner i Halmstad
Under förra veckan var några orkideodlare runt Halmstad aktiva med olika aktiviteter. På Söndrums bibliotek visade vi mer än 100 olika blommande arter.
Hela lördagen hjälpte vi till med rådgivning och omplantering på en handelsträdgård.
Vi, det är några personer som tillsammans har mer än 60 års erfarenhet
som hobbyodlare och med mer än 2000 plantor i våra odlingsrum.
Jag har några bilder på blommor i mitt album.
Har Du några speciella frågor så kanske jag kan hjälpa Dig.
M.v.h. Bernt
e_sedell
Ja dt är i så fall vad man ska tänka på när man monterar en Orkidé. Jag vill montera min på en liggande trädstam och inte på en barkbit som alla gör. Min dröm är att rötterna ska växa runt stamen.Går det? Jag hade änkt att använda Alnus glutinosa. Är det ett bra val? Är det lagon om trästammen är 15-20 cm i diameter och 40 cm lång? I så fall, behöver jag flera Orkidéer? Ska jag borra hål och fylla med mossa och plantera? Annars ska man ju snöra fas mossan runt stammen, men det blir ju inte så snygt med ståltråd runt....

Det var ett par frågor det...
Hoppas du kan svara wub.gif
Ljusalfheim
jag har hört att Al motstår röta tämligen bra.. så det är nog inte helt fel.. kanske har du lite väl stor diameter? (det tar sin lilla tid för rötterna att växa runt...)
i naturen växer ju orkidéerna med rötterna slingrandes runt värdgrenen.
vid val av orkidé är det nog bäst att du hör dig för på orchidésällskapets forum,
där finns verkligen orkidékunniga människor!
e_sedell
okej, eller på mässan. Jag ringde och pratade med dom, de skulle ha med flera 1000 Orkidéer till salu. wub.gif Nu blir martin fattig tongue.gif .

Men vad är lagom diameter då? Jag tycket det skulle se snygt ut så...
Ljusalfheim
jag 'råkade' köpa en phalaenopsis á la vanlig floristbutik påvägen hem från skolan...satte genast om den till hydro när jag kom hem...
du har nog rätt i att jag kommer slösa mycket på mässan.

jag vet inte riktigt vad du kan ha för diameter/perimiter på 'stocken'.
det bör väl också vara olika med olika orkidéer, även om de är av samma art.
jag vet att man ofta monterar småorkidéer, men ditt lilla projekt låter lite större..
har du ingen lärare på himpa som du kan rådfråga??
e_sedell
man ska ju inte plntera om dem när de blommar ju... inte för jag vet vad det är för jord, men det är säkert jättebra jordval tongue.gif . Jag borde gå på någon kurs eller nåt...

Man ska ju gå och leta efter Orkidéer med keike *eller hur fan det stavas* och sen köpa dem. Då får man ju två *L*.
Christer C
Här är en bild på några monterade orkidéer i mitt skåp. Är det något sådant du tänkt dig?
e_sedell
nja, inte riktigt, jag vill ha min större. Skulle hälst vilja montera en i stolek med Phalanaopsis, men det funkar ju inte...
Christer C
Min gren är i varje fall rönn och det har fungerat bra. Skulle kanske föredra ek för den grövre strukturen.
e_sedell
Eken måste ju bli ganska grov för att få den grövre strukturen väll?! Jag har funderat på både al och kastanj, båda har grövre struktur. Jag valde al för att den inte ruttnar så fort och man använder barken i Orkidé jord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon