Full version: Bladkaktus
Xelma
Hur gödslar ni era bladkaktusar?

Jag har en Epiphyllum som hittills blommat lite utan direkt gödning, den har bara fått en skvätt vanlig blomstergödning per säsong.

Den kanske kan blomma mer med mer gödsel eller blir det mest blad?
Rossi
Jag är ingen expert på Epiphyllum men jag får i alla fall mina att blomma. Titta i mitt album så ska du få se bilder på den som blommar just nu!

Jag ger mina vanlig krukväxtnäring i samma mängd som till vanliga krukväxter.

Fast mitt bästa tips till att få dem att blomma är nog ändå att ge dem sin svala vintervila. Mina står ute i förrådet under vintern i en temperatur på 8-11 grader. De får en liten slurk vatten kanske en gång i månaden då.

Lycka till och lägg gärna ut bilder när den blommar! Det är fantastiskt vackra växter och blommor!
Xelma
Jag har den också svalt under vintern i vårt gamla burspråk. Mycket ljus och varmt på sommaren så jag behöver inte flytta den.

Den har 5-6 knoppar nu, så små men borde vara blomknoppar och inte blad, de har "fjäll". Jag tycker bara att de stått still i några veckor och funderade därför på gödsel.

Bild har jag sen förra gången den blommade

Den är bara 3 år gammal och blommade med två blommor förra sommaren, dvs vid två års ålder. Lite stökig att möblera med de 1,5 meter långa spröten. Har precis satt om den i en stabilare kruka.

Rossi
Mycket vacker Xelma!!! Vet du vad den heter? Jag har knoppar i en rödblommig också som heter Saaleck.

När jag hittade knoppar i min så tog jag in den från förrådet och satte den i ett norrfönster och började vattna och ge näring i rätt stora mängder så att den skulle få kraft att driva fram blommorna. Men det tog några veckor från det att jag såg knopparna tills blommorna slog ut.

Jag tror inte att de vill ha alltför mycket sol.
GoSatta
själv kör jag orchide näring till mina. kändes som om det skulle passa bra efter som dom alla är epifyter.

mina är dock små sticklingar ännu så hur det påverkar blommning vet jag väl om en fem sex år eller så =)
Rossi
Fast jag har bara fått vänta 2 år på att mina ska blomma från skott. Du kanske tänker på Nattens Drottning? (Fast Nattens Drottning är ingen bladkaktus utan en pelarkaktus.)
Xelma
Min blommade efter 2 år. Jag vet inte vad den heter mer än Epiphyllum oxypetalum.
Fenja
Enligt min bladkaktuskunniga vännina borde mina bladkaktusar varken leva, växa eller blomma... laugh.gif Jag planterar dem i billigast möjliga jord och vattnar mellan februari och oktober med lätt överdos av flytande blåkorn. Ställer ut dem tidigt på våren så att de får en köldchock och sätter knopp! De står även ute sent på hösten av samma anledning. Naturligtvis får det inte vara frost. Alla både växer och blommar så det är en ren fröjd!! wub.gif En del av dem kan du se i mitt kaktusalbum.
Mvh
Fenja
KARIN B
Mina bladkaktusar får sällan någon näring,sparsamt med
vatten från nov-jan,stå svalt och ljust under den tiden.
Flyttas ut när frostrisken är över,får stå eller hänga ute
hela sommaren skuggade för solen.
Kolla min hemsida.
Karin
KARIN B
Hemsidan kom bort gör ett nytt försök.
www.karinsepihobby.se
Karin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon