Full version: Bladkaktus
Xelma
Hur gdslar ni era bladkaktusar?

Jag har en Epiphyllum som hittills blommat lite utan direkt gdning, den har bara ftt en skvtt vanlig blomstergdning per ssong.

Den kanske kan blomma mer med mer gdsel eller blir det mest blad?
Rossi
Jag r ingen expert p Epiphyllum men jag fr i alla fall mina att blomma. Titta i mitt album s ska du f se bilder p den som blommar just nu!

Jag ger mina vanlig krukvxtnring i samma mngd som till vanliga krukvxter.

Fast mitt bsta tips till att f dem att blomma r nog nd att ge dem sin svala vintervila. Mina str ute i frrdet under vintern i en temperatur p 8-11 grader. De fr en liten slurk vatten kanske en gng i mnaden d.

Lycka till och lgg grna ut bilder nr den blommar! Det r fantastiskt vackra vxter och blommor!
Xelma
Jag har den ocks svalt under vintern i vrt gamla bursprk. Mycket ljus och varmt p sommaren s jag behver inte flytta den.

Den har 5-6 knoppar nu, s sm men borde vara blomknoppar och inte blad, de har "fjll". Jag tycker bara att de sttt still i ngra veckor och funderade drfr p gdsel.

Bild har jag sen frra gngen den blommade

Den r bara 3 r gammal och blommade med tv blommor frra sommaren, dvs vid tv rs lder. Lite stkig att mblera med de 1,5 meter lnga sprten. Har precis satt om den i en stabilare kruka.

Rossi
Mycket vacker Xelma!!! Vet du vad den heter? Jag har knoppar i en rdblommig ocks som heter Saaleck.

Nr jag hittade knoppar i min s tog jag in den frn frrdet och satte den i ett norrfnster och brjade vattna och ge nring i rtt stora mngder s att den skulle f kraft att driva fram blommorna. Men det tog ngra veckor frn det att jag sg knopparna tills blommorna slog ut.

Jag tror inte att de vill ha alltfr mycket sol.
GoSatta
sjlv kr jag orchide nring till mina. kndes som om det skulle passa bra efter som dom alla r epifyter.

mina r dock sm sticklingar nnu s hur det pverkar blommning vet jag vl om en fem sex r eller s =)
Rossi
Fast jag har bara ftt vnta 2 r p att mina ska blomma frn skott. Du kanske tnker p Nattens Drottning? (Fast Nattens Drottning r ingen bladkaktus utan en pelarkaktus.)
Xelma
Min blommade efter 2 r. Jag vet inte vad den heter mer n Epiphyllum oxypetalum.
Fenja
Enligt min bladkaktuskunniga vnnina borde mina bladkaktusar varken leva, vxa eller blomma... laugh.gif Jag planterar dem i billigast mjliga jord och vattnar mellan februari och oktober med ltt verdos av flytande blkorn. Stller ut dem tidigt p vren s att de fr en kldchock och stter knopp! De str ven ute sent p hsten av samma anledning. Naturligtvis fr det inte vara frost. Alla bde vxer och blommar s det r en ren frjd!! wub.gif En del av dem kan du se i mitt kaktusalbum.
Mvh
Fenja
KARIN B
Mina bladkaktusar fr sllan ngon nring,sparsamt med
vatten frn nov-jan,st svalt och ljust under den tiden.
Flyttas ut nr frostrisken r ver,fr st eller hnga ute
hela sommaren skuggade fr solen.
Kolla min hemsida.
Karin
KARIN B
Hemsidan kom bort gr ett nytt frsk.
www.karinsepihobby.se
Karin
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon