Full version: Mata fåglarna
pimpim
När kan man sluta mata fåglarna, så att man är säker på att dom hittar mat själv? Bor i skåne.
Rossi
Jag bor också i Skåne och det är ett bra tag sen jag slutade mata våra. Fast när jag slutade så hoppades jag att det fanns andra som fortsatte ....

Hos oss var det mest skator och kråkor som åt upp maten så jag tröttnade. Får försöka hitta en annan lösning till nästa år för jag värnar om de små liven.

Jag tror nog att de flesta har överlevt trots att jag slutade att ge dem mat. I alla fall låter det så klockan fem på morgonen utanför fönstret .....
pimpim
Vi har fortfarande mycket både småfåglar och kråkor som är här och äter. Men det skräpar ju ner så mycket och nu vill man ju ha lite snyggt i trädgården wub.gif .
Rossi
De är nog så pass intelligenta/lata så att de tar den mat som är mest lätt-tillgänglig. Så länge de får maten serverad så kanske de inte letar så värst mycket efter egen mat även om den finns tillhands? Jag vet inte - bara lite spekulation.

Vi har ju trots allt runt 15 grader varmt mitt på dagen och det finns insekter ute så de klarar sig nog.
cic
De lär väl sig helt enkelt var de kan hitta mat. Nu måste man inte servera solrosfrön, men jag gör det i alla fall.. wub.gif
pimpim
Jo, det är säkert rätt. Fröautomaten får stå uppe tills helgen sen åker den undan. Min man skulle helst vilja mata dom hela året sleep.gif .
kristerh
Min fröautomat hänger uppe så länge det finns nåt kvar i den, men jag köper inget nytt. Fast jag har läst att det är bra att mata fåglarna när de har ungar så överlever många, men å andra sidan hur ska ungarna lära sig att söka mat naturligt när det serveras utan ansträngning.
krister
KURT
Man kan ycket väl mata året om utan problem. Visserligen är det inte så kallt längre och snön har smält bort på de flesta håll. Men det har också kommit en massa hungriga flyttfåglar och det finns fortfarande inga insekter att äta och knappt några vilda frukter eller frön att äta.
*Eko*
....bara en tanke: att mata fåglarna är en kärlekshandling............
mulle
Jag trappar ner nu men lite mat får de hela året.
Domherrar är ett vackert färginslag mot rabatten bakom fågelbordet .... biggrin.gif
Mulle
Berith
Jag kommer att fortsätta mata fåglarna ett tag till. Och de senaste veckorna har antalet sorter utökats med (som Kurt sa) hungriga flyttfåglar. Det är ju fortfarande minusgrader här om nätterna och inte många plus på dan heller, och i natt kom det en omgång snö till, så fåglarna behöver nog fortfarande mat att hålla värmen av.
pejori
jag "matar" året om.
på vintern enligt alla regler med nötter och solrosfrön
eftersom jag har burfåglar, som är lite kräsna av sig,så tömmer jag deras matskålar i en burk, som jag sprider ut i skogen på sommaren.
det upsskattas av alla, då det är allt från finkfrö till nötter och hampa
zaaritha
Sluta mata när det är plusgrader nattetid! Och--när det ej snöar!!
pejori
CITAT (zaaritha @ 22-04-2005, 21:43)
Sluta mata när det är plusgrader nattetid! Och--när det ej snöar!!

nähä!!!! tänker jag inte alls göra laugh.gif laugh.gif
jag har fågelungar, så fröburken är full med uppmatningsfoder smile.gif
skogsduvorna älskar det biggrin.gif
zaaritha
Kör hårt!! tongue.gif
zeppo
Jag har redan slutat mata småfåglarna, men dom vackra skatorna matar jag året om.............
smile.gif
råse-marie
Min moster matar fågarna och har många olika sorter och även stora fina råttor som gärna tar sig en mumsbit när det är serverat .....
Man kan ju inte bara mata en då kommer det även andra sorter .
*Eko*
Att mata fåglarna........... wub.gif

Du vet väl att det är en kärlekshandling.......... wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
renate
Har en fröautomat kvar,när den är slut slutar jag väl att mata.Man ska inte ger nötter när fåglar har ungar läste jag,då matar mamman med nötter och ungarna kvävs.Matar inte året om,ändå har jag många fåglar här.
De får äter all frö från mina solrosor,ska ha många.
tongue.gif
Berith
CITAT (renate @ 23-04-2005, 20:22)
Man ska inte ger nötter när fåglar har ungar läste jag,då matar mamman med nötter och ungarna kvävs.

Oj! ohmy.gif Är det så??
krellus
Har aldrig hört talas om det... Känner en "expert" så jag ska fråga.

Jag matar fortfarande med frön/nötter.
Mängder med Grönsiskor som vill ha mat. smile.gif
Blomstertanten
Ger fortfarande fåglarna solrosfrön !
Även ekorren får , vilket han verkar väldigt förtjust över ! Har ett särskilt matställe till honom. I går stog 1,5 meter ifrån och ändå kom han nerhoppande ur ett träd och satte sig och åt.
Gissa om det är svårt att stå blickstilla en längre stund ! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon