Full version: rosmarin
arnek

hej
jag undrar varför min rosmarin hänger? är det för lite/för mycket vatten?
vad är för- nackdelarna med uppstamning? /A
KURT
Det kan vara vackert med uppstammning, men det är ingen fördel för växten och det brukar ju ta ett tag. Så det är ingen idé att göra det om man inte kan övervintra den på ett bra sätt.
Susanne i Linköping
Hej! Din bild är lite liten, så jag tar mig friheten att lägga in den större bilden från ditt album istället:

De kvistar som hänger ser väldigt taniga ut, min gissning är att plantan stått för mörkt så att dessa klena skott vuxit ut. Själv skulle jag klippa bort dem och placera plantan ljusare, men det finns många här på forumet som vet mer än jag, kanske någon av dem kan svara.
Gurkan
Min två rosmariner ser eländiga ut efter vintern men dom hänger inte, dom är istället lite gråaktiga och har mycket torra "barr" längst ner. Nu blir dom omplanterade och får stå ute över sommaren.

Håller med om att du kan klippa bort de spinkiga skotten och ställa den ljust, täck jorden med lecakulor eller småsten så håller den fuktigheten jämnare, det hjälper de flesta krukodlade plantor att må bättre. Dom flesta plantor uppskattar också att bli omplanterade och få lite ny jord och näring att växa i inför den nya säsongen.
noora
Som tidigare sagts, den hänger för att kvistarna är taniga. De är ofta så när de är "färska" och har vuxit inomhus med för mycket värme och för lite ljus. Klipp de långa kvistarna så får du dessutom en tätare rosmarin. Klipp strax ovanför ett bladpar och glöm inte att utnyttja det du klippt i matlagningen smile.gif

Eller låt dem vara om du vill ha en lite hängigare form på rosmarinen. Om den får stå ute över sommaren kommer de taniga kvistarna så småningom att förveda sig och förhoppningsvis även börja göra sidoskott. På http://www.stacken.kth.se/~noora/kryddor/a...o/rosmarin.html kan du se hur en hängig gren kan se ut efter några år...

Fördelar med uppstamning av en rosmarin är väl främst estetiska om man tycker att den är snyggare så. Direkta nackdelar vet jag inte om det finns, förutom att man måste fortsätta hålla efter den så att den håller sig snygg och inte blir för "stor" för sin stam. Dock gör inte rosmarin sidoskott på kala stammar, så den är ganska lätt att hålla uppstammad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon