Magdis
Nu har jag en salig röra av omskolade och icke-omskolade plantor och det börjar bli rejält trångt under lysrören. Platsen i det svalare rummet med flest lysrör räcker inte till alla plantor så en del får stå lite varmare. Är det bättre att de omskolade plantorna får stå svalt och ljust än tvärtom?
Vissa av mina omskolade plantor har vuxit dåligt så nu har jag ställt dem lite varmare, tänker jag rätt då?
TeliaNet
ja, i stort sett, men det beror lite på sort.
kerstin z5-6
NJa ...det där är inte lätt o jag har samma fenomen -men
Det är ingen fördel för de omskolade att växa fortare -de kräver ju bara mer plats då och blir långa o höga ..risken att de inte klarar vind, och att de är himla bökiga att bära ut o in vid avhärdning ökar ju med storleken .
Eller vill du ha dem stora till någon viss tidpunkt ??
De kommer att växa mkt snabbt ute när de väl är planterade ..

De ännu outskolade -jag skolar ut ett par flak av varje sort -de som blir kvar o pga platsbrist ännu inte fått egna krukor bredskolar jag -ev i samma glasslåda i tussar -det går ett par v -sen måste man upprepa proceduren -tills man har möjlighet att omskola -Slänga plantor? -never smile.gif
Magdis
Det är mest pga platsbristen som jag flyttat en del växter till en varmare plats. Det är omskolade Zinnior som stannat i växten som fått flytta. Kanske att jag helt enkelt ska göra så att de växter jag är mest rädd om får stå på den svalare platsen?
Slänger du aldrig några plantor Kerstin? ohmy.gif
Jag har redan slängt ganska många när jag skolat om och inte orkat ta med alla, då är det de tanigaste och skrumpnaste som åker i komposten. wub.gif
Fast av perennerna kommer jag knappast slänga några, dem är jag rädd om. Jag sparar de finaste krukorna till dem och sätter anuellerna i flock i urdiskade mjölkkartonger och glasspaket.
kerstin z5-6
jag sår ju mest perenner smile.gif Ok ettåriga zinnior -jag då förstår jag om du vill ha dem lite större fortare smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon