Victoria
hej,

har köpt förzinkade krukor utan hål i botten, ska jag borra hål eller mår lökväxterna bra i alla fall?
Betty
Använd dem som ytterkrukor. Zinkkrukor blir jättevarma/heta av solen.
Diabolique
CITAT (Betty @ 19-04-2005, 14:23)
Använd dem som ytterkrukor. Zinkkrukor blir jättevarma/heta av solen.

Jag hade en liknande fråga under tråden "Stor blomlåda i trä".
Min Klematis är planterad direkt i en zinkhink och den har överlevt båden en sommar och en vinter, men så är ju hinken skuggad eftersom Klematisen inte vill ha ljust vid jorden utan bara i topparna på grenarna, vad jag har läst.

Jag ställer min fråga igen här också:
Hur gör ni andra som har kärl som saknar dränering (ex. hink/balja) för att veta att ni vattnar lagom mycket?

Till saken hör också att det inte vore så kul med dräneringshål om det skulle rinna ut en massa vatten med jord på de 6 balkonger som står under min... rolleyes.gif
gunde
Jag borrar hål i mina samtliga krukor.
Lägg något under så att de kommer upp en aning. Det räcker med några stenar.

Även om du använder innerkruka är det inte kul att lyfta den om du behöver tömma på vatten. Jag odlar stora saker...
Diabolique
CITAT (gunde @ 20-04-2005, 00:12)
Jag borrar hål i mina samtliga krukor.
Lägg något under så att de kommer upp en aning. Det räcker med några stenar.

Även om du använder innerkruka är det inte kul att lyfta den om du behöver tömma på vatten. Jag odlar stora saker...

Men storleken har ingen betydelse...
Det är kvalitén som räknas (och kvantiteten i vissa fall).

Vad har stenarna för funktion?
Rinner det inte ut en massa ur hålen?
gunde
Hej!

Jag menar inte att storleken har ett egenvärde, men om man odlar träd i kruka vill man inte så jättegärna lyfta dem för att tömma undan vatten ur ytterkrukan om det blir liggande där... en ren praktisk detalj, alltså.

När det blir kallt är det dessutom en poäng att vattnet kan rinna undan, annars har du ett islager som krukan står i.

Stenarna gör att krukan kommer upp något. Så att vattnet kan rinna undan. Annars kan även underlaget bli fuktskadat. (Vet inte vad det gällde för underlag, dock.)

Tror inte att du behöver oroa dig för dina grannar - rinner det undan allt eftersom så blir det inga floder. Även om du gör hål i krukan, så sugs ju det mesta vattnet upp av jorden.

Om du vill kan du försöka göra ett vattenmagasin i krukan genom att borra hålet en bit upp på sidan. Sen fyller du först med leca eller stenar, sen lägger du ett halvglest tyllaktigt tyg emellan och sedan jorden. Då blandar inte jorden ihop sig med vattenreserven bland lecan. Då bör du kunna undvika blötjord.

Jag har bara testat det i ett fall, så jag kan dock inte påsta att det är särskilt dokumenterat... Men det förutsätter att krukan bygger lite på höjden, så att rötterna ändå får plats.
snofsan
Om du borrar hål i terracotta, glaserade krukor eller stengods: tejpa ordentligt där du borrar så slipper du skador i form av sprickor eller skärvor som lossnar.

Vi köpte kakelborr för terracotta och glaserade krukor och det fungerade utmärkt.

Stengods har vi inte borrat i än så jag vet inte vad man skall ha för borr.... biggrin.gif
kerstin z5-6
Clematis vill ha mkt vatten .. men lökväxter ruttnar omedelbar i för mkt väta -hål i botten -alt ytterkruka med tjocjkt gruslager i botten + innerkruka av plast o noggrann koll på bottennivån av vatten
krukfat i plast finns i väldigt stora dimensioner så det är inget problem även om man har balkong
grodchen
Krukor utan hål kan man ju ha på balkongen om de kan stå någorlunda regnfritt. Jag försöker alltid ha ett rejält lager lecakulor i botten (oavsett om jag har dränering eller inte). Då gör det inte så mycket om det blir lite för mycket vatten, eftersom det då kan vara i botten utan så mycket kontakt med jorden. Det är ju när större delen av jorden är blöt som man har problem. Har man bara lite i botten så är det tvärtom bra.

Ska snart göra som jag säger och borra ett hål i krukan med ginnalalönn. Fast den verkar ändå ha klarat sig DYBLÖT genom vintern! Hm. Har någon ett bra tips på hur man gör hål i en metallkruka med växten kvar i?

/Mary
Diabolique
CITAT (grodchen @ 23-04-2005, 19:43)
Hm. Har någon ett bra tips på hur man gör hål i en metallkruka med växten kvar i?

/Mary

Ja...
Vi gjorde det för en timme sedan. laugh.gif
Klematisens hink höll jag i, lite lutad, medan min kille satt på golvet och borrade underifrån. I den hinken gjorde vi bara ett hål.
Lika dant gjorde vi med min zinkbalja som fick tre hål. Rötterna borde klara en liten skada (om de nu råkade bli träffade av borren).

Ännu lättare och smartare hade varit att göra hål i sidan av kärlen en halv cm ovanför botten. Men det kom jag naturligtvis på när vi var klara...
Eftersom det ändå är ett par cm lecakulor i botten så kan det ju till och med vara bra med en halv cm vatten i botten. Dessutom hade det varit lättare att borra, efterom krukorna inte skulle behöva lyftas.

Tänk bara på grannarna under...
Jag hade ju inget fat ännu, så det blev ju lite vatten som rann ner på balkongerna under.

Lycka till!
grodchen
Tack för tipset!

Jag har turen att ha tvättstugebalkongen som enda granne under, så jag struntar glatt i vad som kan tänkas rinna neråt.

/Mary
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon