|
Funderar på att klä något/några av våra gamla äppelträd med en slingerväxt typ klätterros, klematis e.dyl.
Nån som har förslag på sorter? Vi har ett äldre timrat hus och hade tänkt detta till något/några av de träd som står framför. Vi har gräsmatta runt om + vinbärsbuskar och en stor nyponrosbuske.
Har även en ful gammal stubbe av ett gammalt äppelträd som jag skulle vilja gömma på något sätt.
Hoppas nån kan ge tips.
kristerh
19-04-2005, 13:01
Klematis är jättebra att klä in med, de småblommiga tycker jag växer snabbast  tex summer snow, vita små blommor. krister
kerstin z5-6
19-04-2005, 15:36
och jag gillar de storblommiga estlänska sorterna som Valge daam och andra  Sen finns mer buskväxande clematis som vissnar ner helt på hösten -örtartade De örtartade blir ung en meter höga, beror på stubbens höjd förstås men de är trevliga och heter Clematis integrifolia ...+ ev något namn Klätterrosor finns massor av vackra , vilken zon ? Quadra tål -35
kristerh
19-04-2005, 15:40
Kerstin, har du tips på någon bra klängros som remonterar, färg spelar mindre roll bor i zon 2-3 men alla sorter jag testat fryser ner på vintern, det ställe på min tomt jag testat på måste vara zon 6 krister
kerstin z5-6
19-04-2005, 15:52
Förutom ovanstående Quadra -rek jag William Baffin-magenta/lila lite vildrosstuk Wrams Gunnarstorpsrosen - klätterros, med rosa ädla blommor i intensivt rosacerise nyans. Läcker! , New dawn, finns vit och rosa ,Leverkusen gul , Alchymist -aprikos Finns fler  Alla är minst z5 Vill du ha en benhärig stor -välj nån av de två första William B
kristerh
19-04-2005, 15:59
tack Kerstin, ska kolla dessa krister
Hmm, det blev lite fel så mitt svar ang zon kom i nytt inlägg. Jag bor alltså i Avesta och har inte riktig koll på i vilken zon jag bor
AnnammA
21-04-2005, 10:12
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-04-2005, 16:52) Förutom ovanstående Quadra -rek jag William Baffin-magenta/lila lite vildrosstuk Wrams Gunnarstorpsrosen - klätterros, med rosa ädla blommor i intensivt rosacerise nyans. Läcker! , New dawn, finns vit och rosa ,Leverkusen gul , Alchymist -aprikos Finns fler  Alla är minst z5 Vill du ha en benhärig stor -välj nån av de två första William B  Wrams Gunnarstorpsrosen är en underbar ros, men den remonterar inte fullt ut... alltså lite återblomning. Å andra sidan blommar den länge och stort första gången, och den har doft! AnnA
Rosor som trädklättrareHär några förslag från Flora Linnea. Här en klematis vi har i vår trädgård som klättrar högt, vi har den på barnens gamla gungställning, Albina Plena E  Den blommar i maj och remonterer svagare senare i under sommaren.
CarinaA
21-04-2005, 12:57
Jag hänger på denna tråden och passar på att höra om det är lämpligt att sätta klätterväxt intill Magnolia? Den blommar så tidigt och är bara ett träd sen... Gärna förslag på nåt fint! Vi har fått skott som skjuter både ifrån stammen här och var och nerifrån marken på vårt Magnolia-träd. Ska de klippas bort, och i så fall vågar man göra det nu precis före blomningen?? Magnolian är vacker, men med en liten trädgård vill jag gärna få lite blommor hela sommaren där trädet står. Funderar på att ta bort det, faktiskt... Mvh C
Louise i Göteborg
22-04-2005, 10:49
Svar på det sista:
Det som kommer intill magnolian kan mycket väl vara magnolia, min har ett otal stammar. Det är nog mer att se som en stor buske. M. är mycket glupsk och tar all näring som finns därför är det svårt att odla något under/intill den. Hos mig funkar bara de tåligaste marktäckare och en klängvväxt tror jag inte skulle ha en chans. Ta bort magnolian - det isar min själ, men det är såklart din trädgård...... Titta gärna i mitt album, "bara ett träd" är inte så dåligt det heller.
Thomas Wahlqvist
23-04-2005, 20:23
Jag har vid et flertal tillfällen tänkt såga ner träd i min trädgård. Har blivit avrådd från flera kunniga odlare, avvaktat och tagit satts igen. Blivit avrådd igen och har nu förstått varför. Ett träd behöver 20-30 år för att utvecklas, de åren skall man inte kasta bort i onödan, i synnerhet inte om det gäller en Magnolia. Försök att vänta med ditt beslut. Vad gör du om 30 år. Ett äldre träd ger oss perspektiv på tid. Försök att anpassa ditt odlande efter trädet. Besök någon Trädgårdsammatör med fin Träd trädgård och samla inspiration. Tipps Lägg ut marktäckduk under trädet och bygg ett torv parti, Där kan du sedan odla surjordsväxter i skuggan av din Magnolia. Har du många små Magnolior under ditt träd så gräv upp och sälj på någon växtbytar dag. Eller skänk dom till mig. SÅGA INTE I ÅR. Vänta nåt år. Du kanske utvecklas som trädgårds människa och ångrar dig. Vad gör du om 20-30år??????????
kerstin z5-6
23-04-2005, 20:34
Fast torvparti runt träd brukar de inte gilla ...
Jag har flera ner sågade träd på tomten,jag har urholkat dom o satt blommor i dom . Tyckte det var bättre än att gräva upp hela trädgården. Ps det är mycket snyggt prova. hälsning
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|