Full version: Flytta brbuskar?
Ammari
Mste flytta lite vinbrsbuskar. Vad br man tnka p? Kan jag flytta dem vr/sommar? Lge?

Undrar ven om man kan ta sticklingar (eller nt) av trdgrshallon? Vill grna ha sna men har istllet massor av svarta vinbr - suck.
sa, mlardalen zon 2
vinbr: bsta tiden r att flytta dem nr de r i vila (tidig vr eller sen hst) men de brukar ven klara flytt under ssongen men undvik sommaren ifall den r varm. Jag sulle flytta dem s snart som mjligt.

Vinbr vill sitta soligt men inte alltfr torrt, svarta vinbr brukar tycka smst om torra vxtplatser d fr den lttare mjldagg. Glm inte att vattna med jmna mellanrum efter flytten. Stt inte vinbr p en plats dr det nyligen sttt andra vinbrsbuskar eller krusbr.

Hallon: Hallon sprider sig glatt med rotskott s det r bara att grva upp sna. Bra att veta dock r att majoriteten av hallonbuskarna i trdgrdarna har virus mm. S jag brukar rekommendera att starta en hallonodling med kpta virusfria plantor d brukar man f en bra start ven om de plantorna ocks brukar f virus med tiden. Det finns mnga olika hallonsorter. Hr kan du lsa om en del sorter
Cilla
Hej! Flytt av vinbr kan du hitta med skfunktionen hr.

Skert kan du byta vinbr mot hallon med ngon! Det tar mycket lngre tid att f fram en vinbrsplanta, s du kan skert f ett bra knippe fr en vinbrsplanta!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon