Vi bor i stockholm (zon II) och har ett prydnadskörsbär (Prunus ´Accolade´)som vi planterade förra våren (maj). Det var lite av en chansning med placeringen för platsen är inte kanske så skyddad som prydnadskörsbär önskar, det står högt och är utsatt för en del blåst.
Frågan är nu om detta påverkat trädet för jag kan ännu inte se några knoppar eller grönska på trädet och vad jag förstår brukar dessa blomma så tidigt som i April.
Vi har haft funderingar på om vi kanske skall flytta trädet men samtidigt har vi ingen riktig bra plats som alternativ.
Accolade i zon 3 har på de flesta ställen svällt i knopparna men inte spruckit ut ännu. Det varierar mycket beroende på jordförhållandena på platsen mm. Titta på marken vid trädet för att se hur långt den kommit jämfört med ansra platser så får du en inikator på var du har sen- respektive snabbväckt jord i dina marker.
Om trädet lever ser du genom att skrapa lite i barken på tunnare grenar. Lever grenen är skikten under barken friskt grönt och gult. Om allt i grenverket verkar dött skrapar man lite på stammen.
Har trädet dött efter 1,5 år på ny växtplats kan problemet vara växtplats, men ofta är det planteringsorsaker som gör att de dukar under så snabbt.
Tack för svaret.
Jag kanske var lite otydlig, med knoppar menade jag egentligen blomknoppar, så här ser det ut just nu.

Det kanske är som du beskriver att de svällt i knopparna, men det känns ändå som om det är ganska långt ifrån att blomning skulle kunna ske i April. Men vi får väl ge oss till tåls och se vad som händer.
Fin bild! Min Accolade har kommit lite längre i knoppsprickningen men den har stått i backen i ca fem år och ägnar inte så mycket kraft åt att etablera rötter som ditt träd (förhoppningsvis) gör. Dessutom behöver ju det purunga trädet få utveckla en del grenar innan det börjar tänka på förökningen (blommor och frön).
Håll vattnat nu när grundvattnet börjar sjunka och under sommaren så etablerar det sig säkert och ger blom nästa år. Jag brukar plantera ringblomma eller liknande på jordkullen under trädet när jag planterat. När de slokar är det snart dags att ge trädet en rejäl dos vatten.
Håll också span på hur grenarna växer denna växtsäsong. Sätter de lite fart vet du att trädet trivs och att blomningen inte ligger långt bort. Växer trädet långsamt, t ex med 10 cm, är det tecken på att växtplatsen eller plantan är dålig.
Kolla också in om du satte trädet för djupt, eller om det sjunkit ned på den plats du satte det. Bäta sättet att rätta till det i efterhand brukar vara att skrapa bort jord från stam och en bra bit ut. Har det hamnat alldeles för djupt, 10 cm elelr så, gör man bäst att plantera om trädet. Sätt det då så högt att du måste fylla jord ovan befintlig marknivå och det skapas en mjuk kulle kring trädet. Då vaknar trädet också snabbare på våren.
Min Accolade står på moränjord med alvskikt långt upp = ganska hopplöst för ett körsbär. Men jag grävde mycket brett (och inte så djupt), blandade ut jorden och satte det på rejäl kulle. Det växer ungefär lika bra som om det stod på ett bra ställe. Konstigt nog klarar det skugga rätt bra också. Snäll sort!
Tack så mycket för det utförliga svaret, jag skall följa dina råd.
Beträffande jorden är den nog ganska tung på gränsen inte lerjord men åt det hållet. Jag försökte redan i slutet av mars vattna ur tjälen i marken och passade på att vända ned en del kogödsel i samband med detta.
Det verkar som vårat träd inte trivs så bra, flera blad har "korvat" sig och de fåtal blomknoppar som kom till slut föll av innan de slog ut.
Vi har frilagt trädet något vid roten men det ser inte ut som det är satt för djupt men jorden runtom trädet var väldigt hård, vilket jag försökte luckra upp.
Trädet ser inte så friskt ut så egentligen skulle vi vilja ersätta det med ett mer tåligt träd på direkten. Vi hade först tänkt vänta till hösten men vill nog ersätta det redan nu. Är det någon idé att flytta det nu och hur gör man i så fall för att ge det bäst förutsättningar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.