poiuy
Hej på er alla

Nu är det dags. Efter ett år av slit skall det äntligen sås (snart i alla fall).

Istället för tiotals ton med stenar som ligger överallt; små, större, stora, groteskt otympliga och alla miljoner centimeterstora som förökar sig varje vinter och poppar upp på våren - NU är vi med - ja, inte barn, men "med gräsmatta" i alla fall.

Här kommer några frågor till er proffs.

1. Jag bor norr om Stockholm. När kan jag så? Det är ju fortfarande minusgrader om nätterna ibland.

2. Jag blandade i ca 700 liter Bauhaus-gödsel ( i 200 kvadratmeter sandblandat jord). Räcker det eller behövs det kalciumsalpeter eller NPK dessutom?

3. Min jordmån är ca 20% sand/80% jord (mest lerjord) i bottenskiktet och 30% sand i översta skiktet. Gör det något att ha sand överst? Gror gräsfrön i sand, bara den är fuktig?

Stort tack på förhand.
l8p8
Hmm, inga svar huh.gif

Jag är tyvärr inget proffs på gräsmattor men något kan jag väl bidra med... unsure.gif försöka iaf smile.gif

Jag skulle inte oroa mig för några frostnätter - viktigare är att så så tidigt som möjligt. Je senare det blir desto svårare blir det att hålla fukten såhär i vårsolen.

Detsamma säger jag om jorden egentligen - så länge den hålls fuktig tror jag fröna gror snällt med den gödsling du har.

Sen gäller det ju att det inte blåser när du tar fram påsen med gräsfrön, för i rabatterna är det INTE kul med gräs wacko.gif och här är jag helt säker eftersom jag pratar av egen erfarenhet wink.gif

Nu hoppas jag alla rättar mig och kompletterar... smile.gif smile.gif

Lotta
poiuy
Nu säger de att man ska hålla jorden fuktig, fast utan att vattna så att det blir "för blött". Hur i hela världen skal man lyckas med det på ett par hundra kvadratmeter?
mollys_matte
Vad det gäller gräs allmänt (vet dock inte hur det är med nysått9 så kan jag bara säga en sak ALGOMIN! (har lärt mig på jobbet)
Vill man ha lyckligt gräs ska man ge det Algomin! tongue.gif
anklar
Hej
Gå in på www.olleberg.nu så får du reda på allt du behöver
anklar biggrin.gif
*Eko*
INtressant artikel om gräsmattor i det senaste numret av Allers trädgård.
karotin
Det är alltid lika spännande och nervöst när man skall anlägga en ny gräsmatta. Först kommer ett strå här och där och ororn kommer över att den inte skall bli tät. Men lugn den kommer, bara man vattnar bra. Gärna när solans trålar inte är som varmast.

Det låter som du har gjort ett bra förarbete. Tänk på att gräsfrön gärna vill ha minst 5 grader C i medeldygnstempratur för att trivas. Så några frostnätter gör inget bara det inte blir för kallt

Häls.
Lena
poiuy
Eländiga gallervält!

Nu har jag blivit lite putt. Vart man än läser och vilka man än frågar så säger de
"Gallervälta gärna både före och efter sådden. Glöm inte att ha jorden fuktig när man sår"

När jag försökte detta blir gallervälten en enda stor lerhög som stannar efter 40 meter. Alla små finkorniga lerpartiklar har blivit våta att vattnandet och fastnar på välten!

Det slutade med att jag kastade välten åt sidan och fick gå över allt med en kratta. Har ingen aning om vart gräsfröna slutade någonstans. Det känns som om de kan vara överallt nu - i klumpar och med tomma fläckar emellan.

USCH! Nu är jag trött och less på allt.
Dzad
Om man inte behöver ha någon perfekt gräsmatta, inte ens en särskilt bra en, utan mest vill att det skall gro något som är gräsliknande, kan man då vattna rejält dagen man sår och sen hoppas att regnet gör resten? Vi talar om en halv-solig plats. Eller gror inget alls då?
Hade tänkt så vid sommarstugan och den här tiden på året är jag där någon helgdag och sen åker jag hem. Fast det är ingen riktig gräsmatta jag tänkt angöra, utan har tänkt få gräs att växa på en plats där det tidigare funnits hallonbuskar, pinnar och annat sånt (har alltså tagit bort buskarna och räfsat marken och lagt jord övanpå).
AndreasBlomquist
CITAT (anklar @ 23-04-2005, 17:15)
Hej
Gå in på www.olleberg.nu så får du reda på allt du behöver
anklar biggrin.gif

En av de snyggaste hemsidorna jag varit inne på och dessutom otroligt informativ när det gäller gräsmattor!
poiuy
Wow! vilken gräsmatta den där Olle har. Tack för länken.

Är det någon som har någon uppfattning om man kan göra något för att snabba upp de stackars gräsfröna? Jag har fräst i 10-15 säckar kogödsel redan.

Vågar man förresten gå på jorden nu innan gräset kommit upp? Man måste ju vattna också.
Sommartorparn
CITAT (poiuy @ 25-04-2005, 14:04)
När jag försökte detta blir gallervälten en enda stor lerhög som stannar efter 40 meter. Alla små finkorniga lerpartiklar har blivit våta att vattnandet och fastnar på välten!

Skönt att det är fler än jag som har denna erfarenhet! Jag antar att det finns någon hemlighet här som aldrig talas om i anvisningarna. mad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon