Full version: Pallkragar i Växthus
Muguet
Jag har precis blivit pallkrage odlare i år och nu ska jag få ett växthus av min snälle man, wub.gif som tydligen gett up sina negativa tankar om mitt odlingsintresse och resonerar: If you can't beat them; Join them!!!
Nu undrar jag: har jag någon glädje av pallkragarna i växthuset ? wink.gif
fiffigafrun
Nja som odlingsbäddar menar du kanske? Passar måtten i ditt växthus så varför inte. Vi snickrade egna ramar som jag klätt m kraftig plast på insidan o målat på utsidan istället.

Odlingsbäddar
Muguet
Hur gjorde du i botten? Tidningspapper eller ingenting alls förutom jord förstås?
Muguet
Hade inte sett din bild när jag svarade. Vad är det för vits med att ha så höga kanter runt? Blir det inte svårt att komma åt i jordbädden då ?
mkall
Jag har ställt in pallkragar i mitt växthus, har ett lager viraduk (markduk) under pallkragen. I botten på pallkragarna (2 i höjd) har jag ganska färsk hästskit med halm, uppepå det ett lager ca 15 cm med kogödsel fr säck.

Mvh Mattias
fiffigafrun
Muguet, på bilderna hade jag inte fyllt i jord i bäddarna ännu utan hade krukor där i istället. Grus under som jag lagt marktäckduk över.

Höjden för att när jag har plantor där på våren att de ska komma upp en bra bit ovanför det kalla dragiga golvet och att arbetshöjden ska bli bekvämare, jorden fortare värms upp än om de var nere i backen.

Ska även göra en flyttbar sittbänk som kan läggas tvärsöver gången på kanten av bäddarna. Därför höjden alltså.
Muguet
Tack för förklaringen "fiffigafrun" alltid roligt med nya tips och idéer!
Muguet
åsgård
Jag har en halvpall med två kragar i mitt växthus. Har klätt insidan och botten med dammduk.
Fungerade perfekt förra året hade bl.a. meloner m.m där.
Nu finns det sådd med sallad, rädisor vårlök m.m.
MVH/Kenneth
Smekajsa
Angående temp.i växthus.

Jag har flyttat runt lite med termometern nu i vår och kommit fram till
att det är varmast på botten/bädden/golvet.

Har en stengång på mitten och där är det flera grader varmare
än i övriga huset.

rolleyes.gif rolleyes.gif
Muguet
Kenneth
Har tittat igen ditt fotoalbum, många fina bilder. Behöver själv lite inspiration till hur jag skall inreda mitt nya växthus. Får jag bara fråga hur stort är ditt växthus ?
Muguet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon