Full version: Potatissorter
liten trädgård
Jag har fått sättpotatis av en vän och det var rosenpotatis. Har försökt hitta lite info om den på nätet och i mina trädgårdsböcker men ingenstans kan jag hitta nåt att läsa. Är det någon här som har erfarenhet av denna potatissort?
Skall visst vara en tidig sort, men hur är den annars?
Pirum
Min farfar odlade "rosen", eller "rosar" som han kallade dem. Detta var före min tid, så jag har tyvärr inte smakat dem. Men de ska tydligen ha varit väldigt bra som tidig färskpotatis, fast dåliga på att lagras.

Sannolikt är det sorten "Early Rose" som är det "riktiga" namnet på potatisen. Finns mer information om den på nätet, den är tydligen från 1860-talet, och odlades i Sverige åtminstone 1920-talet (kanske tidigare, det vet jag inte)

Hittade lite mer information : http://www.ngb.se/Potato/accessions.php?culide=407
(Notera att det är detta exemplar som är svenskt, ursprungligen är sorten amerikansk)

liten trädgård
Tack snälla för hjälpen med info om potatissorten jag sökte! Suveränt! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon