Full version: Välja Växthus
Muguet
1) Snälla ni som har erfarenhet; vilket växthus håller bäst? Jag bor på Söderslätt det blåser ofta och mycket så det måste vara stadigt.
2) Är glas eller plast (tycker det hade varit bra med "mjölkiga" fönster) hållbarast ur vindsynpunkt?
3) Så som "nybyggare" tar jag gärna emot andra tips om vad man bör tänka på.

Tack på förhand
Muguet unsure.gif
fiffigafrun
Jag skulle välja ett m aluminiumstomme o bredspårig kanalplast om jag vore dig och är rädd att det ska blåsa sönder. Willab har ju i olika färger på stommen.

Men vackrast är ju trä o glas tycker jag och därför valde jag själv det. Blåser inte så mkt hos mig däremot.

En annan sak. Finns det penséer i den färgen du har som din profilbild? Superfin färg i så fall.
Muguet
Tack för tips!
Ja, det finns penséer i denna färg brukar ha dem varje år har själv tagit bilden.
Bild på hela krukan finns i mitt album under blommor.
fiffigafrun
Vet du vad denna sorts pensé heter möjligen, jättesnygg färg, kanske ifall du köpt fröer till den själv? Eller så kanske du köpt dem "färdiga" och då är det ju förstås svårt att veta...
Muguet
Nej tyvärr vet jag inte vad den heter, har köpt den färdig, på Gunnebo men de kunde inte heller svara på vad den heter, men de förklarade att det är inte alltid blommorna får exakt samma färg från år till år. Det har jag märkt, i år fick de inte samma kraftiga cerisefärg.
Muguet
http://www.gunnebotradgard.com/
uno
Classicum har några växthus som kanske är marknades starkaste.
Själv valde jag ett Helios för jaq tror att den klarar stor snötyngd.
Stommen är vridstyv och klarar nog riktigt blåsiga byar. Om det är plast eller glas som bäst klarar blåst har jag ingen aning om. Om man tycker att det estetiska vinner över värmekostnaden anser man nog att glas passar bra i ett växthus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon