Full version: Cilla ! barkskadorna
kerstin z5-6
Som du vet för jag sorkkrig ... har det nån betydelse vad jag gör nu, med alla barkskadorna -eller är det bara att köp nytt ?
Somligt är rundbarkat men vissa tex Ginnala lönn , Gullregn , Apel -har kvar bark i smala strängar men skadorna är tre 4 cm brada på vissa ställen ....suck ....kan det plåstras om -eller är såren för stora ?
Lönar det sig att gå ut med akutväskan och vad ska jag ha i den i så fall -Antar att alvedon inte hjälper ohmy.gif
Gåsis
Nä Alvedon hjälper inte, men kanske en Stesolid till trädgårdsägare. Snart dags för subvention.
Jag vill hänga med på frågan för hos mig är det lika avgnagt, tex det lilla buskkörsbäret som kom från Blomqvist förra året.

/Åsa
Cilla
Kerstin, jag lider med dig och tänker att om du far förbi mig så vill jag gärna ge dig tillträde till alla möjliga sticklingar, små egengjorda fruktträd och annat som jag kan gräva upp hos mig!

Åsa och Kerstin:

Ge träden en chans, de har ofta mer kraft än man tror. Till och med när hare eller sork gnagt runt om kan de ibland ha missat att ringbarka tillräckligt långt in så att det flortunna kambiet är kvar.

Bind plastpåse runt såren så att du skuggar nu när solen ligger på och så att såren inte torkar ut. Plasten bör inte smeta runt på såren, bind istället ovan och nedan såret och låt den puta som en ballong. Inte hårt kring stammen förstås.

Ge träden uppluckring av marken kring rotområdena, lägg kogödsel och lite benmjöl där och håll vattnat. Vatten är mycket viktigt och kan vara avgörande nu när träden börjar försöka reparera skadorna.

Du kan lita på att de kommer att försöka med alla krafter de har, och de kommer att använda all reservenergi till detta.

Gullregn, körsbär och apel har goda chanser, ginnalalönnen är känsligare, men som sagt - många träd har mycket energi som inte syns... Finns smala strängar kvar av helt kambium och trädet hålls vitalt är chanserna goda.
kerstin z5-6
LÖVE YOU -du är en pärla -rycker ut med akutväskan nu -med plastpåsar o snälla band att fästa dem med -skugga såren ok .
tack
Vi får se om jag lyckas med IVA här då
Rapport kommer -
I sommar blir det nog ingen mer söderut tripp men man vet aldrig laugh.gif
K smile.gif
KURT
Det rekommenderas att man skall trampa till snön runt träden så att gnagarna inte kan komma fram till stammen i gångar under snön. Har någon erfarenhet om det fungerar? Det kan ju bli väldigt mycket trampande!
Gåsis
Jag och min mamma hade tramprace i höstas, men inte verkar det ha hjälpt denna vinter mad.gif Det enda som stått emot är gnagskydd av plast och det är ju inte lätt på buskar.

/Åsa
Sven Karlsson
Jag har 45 B-stamträd och besvärligt med möss. Någon sa att man skulle plantera vitlök på båda sidor om stammen. Gjorde det samtblåste in snö med snöslungan sedan skar jag sönder några vitlökar i små tunna skivor och ströde ut dessa nära trädena. Det ser ut som att det gick bra denna gång.(Hade gnagskydd på dem till de delade sig c:a 0,4meter upp på stammen. snödjupet var nog en meter och snart har tjälet gått ur marken. Ett konstgjort växtskydd för plantor som inte klarar zon 5 Har nu fått tak för de som har svårt med skorv.)
Det är andra året som jag ympar och får ympkvistar från olika håll. Persikan blommade på bar kvist och orkar inte komma med löv. A2 stam ympat med en röd höstsort från Eskilstuna blommade friskt samt en annan sort och dröm om min förvåning det var väl blomflugor som befruktade dem? för nu verkar det bli äpple? Finns det äpplesorter som undviks av möss, harar, rådjur och andra djur som t. ex. rönnbärsmal?? Nästa år kommer jag att sätta plommon mot husets vägg och där vet jag att mösset brukar busa och inte hjälper det att trampa till snön det har jag provat till vårlökar.
Cilla
Jag har inte hört talas om äppel- eller fruktträdssorter som undviks av gnagare och rådjur. Mot dem brukar man (försöka) skydda träden mekaniskt - med nät, med att trampa ned snön regelbundet osv.

Inte heller känner jag till äppelsorter som inte angrips av rönnbärsmalen. Däremot gäller det att se till att man har rönnar av olika sorter så att man garanterar sig att få bär varje år, och så att de inte behöver invadera äpplena.
Jejja
CITAT (KURT @ 20-04-2005, 07:13)
Det rekommenderas att man skall trampa till snön runt träden så att gnagarna inte kan komma fram till stammen i gångar under snön.

Jag har testat trampmetoden i vintras, men inte blev det mindre sork för det - de sprang ju bara ovanpå snön istället och gjorde gångar vid sidan av trampet... Men däremot har jag (ännu) inte sett att de gjort någon skada, så jag håller tummarna att de bara använde min trädgård som vandringsled.
Jag köpte Gardexas musmedel, men det verkar inte funka på sork för de har inte rört pelletsen som jag la ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon