HippieSpellan
19-04-2005, 16:06
Har köpt lollo rossa och salad bowl(fröpåsar), men känner att det inte är möjlighet att så ute i landet nu(första sommaren, arvegods), så jag undrar om man kan hitta på något och så innomhus så länge, och det kanske går att flytta plantorna senare till sommaren så trägårdslandet börjar ordna till sig.
har funderat på hinkar(som man kan göra med potatis) men jag vet inte om det kanske räcker med tex blomlåda på balkongen,isånnafall, vilken sorts jord... ja, tips någon?
Christoffer
19-04-2005, 16:47
Jag har sått vanlig sallat i hinkar inomhus, och det har gått finfint. Blomjord och lite så- eller plantjord ovanpå, och så i det.
Balkonglådor har jag också sått i, men plantorna blir mindre.
Susanne i Linköping
19-04-2005, 21:25
Slarva inte med vattningen bara, får sallaten torka ut blir den besk. Ju mindre odlingskärl, desto lättare torkar jorden ut.
Jag odlade i blomlåda på balkongen förut. Jag tog en låda utan dräneringshål men hällde 5 cm leca i botten. Då kan man vattna ganska rejält utan risk för övervattning eller att vattnet bara rinner ut direkt. Jorden var vanlig blomjord med någon centimeter såjord på toppen så att fröerna inte ruttnar innan de gror. Nån sorts drivhus över sådden (plastfolie med några lufthål, t.ex.), så gror det snabbare.
Sallad är bäst att så i omgångar, så att man har ny sallad hela tiden. Om du sår i låda nu kan du fortfarande så mer på friland senare i sommar, dock inte när det är som varmast för då gror inte sallaten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.