Mina primula japonica frer vill inte gro fast dom varit ut i tv omgngar. Annars har det tminstone kommit ngot frn alla sdder, ja om man bortser frn astrantian som nog inte kommer att vilja ir heller
r P Japonica alldeles omjlig, nr ska man ge upp?
/sa
Helen i Pite Zon 5
19-04-2005, 17:31
Jag har frstt flera olika sorters Primula i r, men alla har jag grott inne, utan kylperiod. De flesta av sorterna har grott inom ca. 14dagar. Du kanske har fr brttom? Astrantiafrer frsr jag i jan/feb. och lter krukorna st ute tills dom gror april/maj, det hinner bli stora utplanteringsbara plantor nd under sommaren, s dina kommer vl att gro s smningom. /Helen
Inom 14 dagar - jo jusst

Mina r sdda 16/2. Men jag har tlamoood

Nu str dom inne igen, men sen tror jag det fr bero. Finns ju andra fina vxter
/sa
Helen i Pite Zon 5
19-04-2005, 19:25
Har du haft dom ute sedan 16/2 och tagit in dom nu? D gror dom nog snart ska du se! / Helen
fiffigafrun
20-04-2005, 07:53
Hade mina frn i blta kaffefilter i kylskpet frst. Sdde dem sen, hnde inget s in m krukorna i kylen igen. Grodde sen snllt s nu har jag 6 fina omskolade plantor p g.
Mina primulas gror inte efter snart tre veckor (primula o aurikel) vad ska jga gra d? Funderar p att hiva elndet ut ur fnstret snart! *besviken* Ska ju vara enkla frstod jag det...Inte d!
Helen i Pite Zon 5
20-04-2005, 08:35
Du kanske kan stlla ut krukorna p ett skyddat stlle och se ifall lite kyla gr jobbet. /Helen
Lena i Torslanda
20-04-2005, 08:41
Det enklaste och skraste med P.japonica r att s i brjan av ret ,stlla ut sdden efterngra dagar och lta den st ute skyddat tills den gror. Inget krngel. Absolut enklaste fr alla perenner. Det r ju ingen som slpar frer ut och in i naturen.