Någon som kan tala om lite fakta för mig angående Dillpion. Hur vill den växa - Är den svår att sköta - När blommar den - Är den svår att få tag i -
Funkar den ungefär som vanlig pion mm. mm
Undrar Eva St
Adri-Anne
19-03-2003, 06:17
Dillpionen har inga andra krav än andra pioner.
Den tycker om benmjöl, ett par nävar i planteringsgropen ,med välbrunnen stallgödsel. Låt inte blomhalsen gå djupare ned under jorden än 5-6 cm, om du vill ha bra blommning.
Min dillpion, blommade aldrig mera efter en flyttning. Nej, jag grävde inte ner den för djupt

Den tjurade i 3-4 år sedan åkte den ut.
Ingrid på Västkusten
19-03-2003, 07:55
No problemo alls - bered Dig på att dne är dyr däremot ;-)
250-600 inget ovanligt speciellt om dne är dubbel.
Hälsar Ingrid
Gunvor Nilsson
19-03-2003, 08:03
Rara Växter har dillpionfrö - undras hur lång tid det tar från frö till blomma?
Ingrid på Västkusten
19-03-2003, 09:18
3-5 år - sedan är frågan om vad det är Du får ........ debatt bla på AoT med Johan P om vad som går att så och inte så i dillpionsvärlden. Var ett tag sedan nu - men 2002 alldeles bestämt.
Hälsar Ingrid
Alpiner i Halmstad
19-03-2003, 11:38
Betalar man några hundralappar för en dillpion bör man nog se den i blom.
Vi har blivit blåsta ett par gånger.Vi har betalat för sorter, men efter ett par årblev det blommor med varierat utseende, ett normalt utfall av frösådda plantor. Pengarna fick vi tillbaks men inte de tappade åren.
m.v.h. Bernt
Ingrid på Västkusten
19-03-2003, 11:40
Yep - håller med. Dubbla såldes av Bohus P i Båstad - och jag såg dem i blom med ;-)
Bättre att köpa en bit av en planta istället. T ex i fallet svevlpion är bet bättre. Själv kom jag över en bit av Botans klump häromåret på en växtmarknad.
Hälsar Ingrid
Hade ingen aning om att den var så pass dyr. Men då är det ju i alla fall tur att den inte är svår att sköta. Har den inga problem med vinterkölden heller. Är den lätt att hitta på plantskolorna men då ser jag ju inte när den blommar. Är det någon speciell sort av Dillpion jag ska leta efter för att inte bli besviken och vad heter den i så fall.
Eva St
Bengt i Särö
23-03-2003, 00:43
Hej Eva
Dillpion (Paeonia tenuifolia enkel den dubbla heter Paeonia tenuifolia Plena.
Danskarna kallar den för Trådpaeon.
Dillpionen vill stå torrare än vanliga pioner gärna sandaktig lättare jord
uppblandad med oppservera TORVMULL soligt eller lätt skugga.
Dillpionen går inte på lerjord utan särskilda arangemang.
Den enkla är lättas att komma igång att växa.det svåraste är få tag i någon
odlare som delar sina dillpioner och som är garanterat sortäkta.
Vänliga Hälsningar
Bengt i Särö
Tack för svaret men då ser det ju inte alltför ljust ut att få tag i en sådan alltså. Det finns ingen som har något tips vart man kan vända sig?????
Eva St
Ingrid på Västkusten
23-03-2003, 09:30
Bohus perenner i Båstad säljer varje år :-) av den dubbla. Zetas i Sthlm har...
Själv ha jag dillpion med exakt samma jord som de andra pionerna och det fungerar bra.
Finns sedan olika hybrider i handeln med olika 'dillighet' på bladen - kolla t ex på Zetas sida - jag tror de har de andra varianterna med.
Du kan ju också prova att ringa till mr Pion - d v s Herman Krupke ....... åsså varnng - man köper massor med pioner om man besöker honom i pionblomningens tider ;-) hanses pionfält är en dröm!
Hälsar ingrid
Tack detta ska jag kolla upp.
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.