Roberth_Edberg
Hej,
Jag satte förra våren en vinrakna. Jag lät den växa rakt upp och sedan i vinkel paralellt med marken på ca 1,7 meters höjd. Jag har även två grenar som växer paralellt på typ 0,6 och 1,2 meters höjd. Så den ser redan ut som en vinstock. Dock, en väldigt klen sådan (ca, 0,5cm diam). Nu inser jag att jag skulle skurit ned den i höstas, men tyvärr missade jag det.

Min fråga är: Jag skulle vilja behålla höjden. Gör jag rätt om jag kapar den vinkelböjda toppen vid 1,7 m höjd och de två grenarna. Jag gissar att nya grenar kommer växa ut så det är jag inte orolig för, men jag är däremot orolig för hur mycket rankan tål nu på vårkanten. Börjar den "blöda" kraftigt och därmed bromsas hela plantans tillväxt? Borde jag istället låta den växta vidare och sedan skära ned den till hösten istället?

Hjälp!

Mvh.

Roberth Edberg
roberth.edberg@seb.se
Virgo
Just nu är det väl inte värst lämpligt att klippa i vinrankor.
Iofs så dör dom inte om man nu gör det. Jag gjorde så första året med mina druvor och de klarade sig mycket bra.
o,5cm i diameter är inte mycket.

Jag skulle kapa den på 0.8-1m höjd, och hålla den på den höjden. Alla grenar som bildas blir ju flera meter långa.

Du lär få många svar sen är det bara att välja vilket du vill göra.

Jag blir så jävla trött på java-script som inte funkar
Roberth_Edberg
CITAT (Virgo @ 19-04-2005, 22:28)
Jag skulle kapa den på 0.8-1m höjd, och hålla den på den höjden.

Anledningen till höjden och att jag endast låter den växa å ena hållet är att den växer upp jämte en husvägg och sedan växer toppen och grenarna längs ett 1,7 m högt träplank ut från väggen som även skyddar rankan mot vind. Den får perfekt syd-väst läget och min min tanke är att låta rankan täcka in planket.

CITAT (Virgo @ 19-04-2005, 22:28)
Jag blir så jävla trött på java-script som inte funkar.

Den förstod jag inte...

\Roberth
Virgo
Då har du alltså redan bestämt dig?
Roberth_Edberg
CITAT (Virgo @ 19-04-2005, 22:42)
Då har du alltså redan bestämt dig?

Jag vet vad jag vill, men jag söker råd pga min oro för rankans tålighet.
Virgo
förstår dig!

Jag kapade min och den "blödde" väldigt mycke. Och den klarade sig utan att jag gjorde nåt åt blödningen.
Det blev en massa nya rankor eller sidogrenar.
kerstin z5-6
Det finns ändå en viss risk för att den savar -blöder ihjäl -Vinranka ska beskäras i december
Du får köpa en stege smile.gif Mina är aldeles för höga de med smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon