Gumman1
18-03-2003, 21:44
Har i alla år lagt på brunnen hästgödsel på landet. Ett par år tillbaka har det inte blivit något bra resultat, känns som ogjort arbete. Lök & morötter mm va som miniatyrer. Vad ska jag göra? Vet ni något som skulle göra susen så man kan få lite frodigare grönsaker i år.
Eva i Skåne
18-03-2003, 22:04
Har du tänkt på att byta plats för dina grönsaker?
Jag tänkte inte på det en gång och försökte med samma sorter på samma plats år efter år och då blev det klena resultat.
Åsa, mälardalen zon 2
18-03-2003, 22:44
Japp ofta kan det behövas växtföljd när odlingen slutar fungera + ofta räcker inte grundgödslingen som man ger på våren utan man kan ibland behöva ge lite näring medans grödan växer ex. så kan man lägga gräsklipp mellan grönsaksraderna eller så kan man vattna med gödselvatten eller mylla ner lite gödning runt grönsakerna.
Gröngödsling under säsongen håller också marken fuktig vilket gör det svårare för tex morotsflugan att lägga ägg. Morotsflugan vill ha torr jord med sprickor att lägga ägg i. När det gäller skiftesbruk så gäller det att fundera på vilken växtfamilj varje växt tillhör . Så att man roterar lökväxter, kålväxter, ärtväxter osv enligt ett schema, gärna ett 4 eller 6 årigt shema.
Gumman1
19-03-2003, 13:05
Ok
Vad kan lägga på för konstgödning ocn när ska man göra det? Är det något som är bättre eller sämre, så att jag kan komplettera hästdyngan
Ingrid på Västkusten
19-03-2003, 16:01
Konstgödning har absolut inget att rekomemndera den - tvärtom, den försurar vattnet och Du får myckt försämrat mikroliv som itne tål konstgödning alls. Detta ledeer till försämrad mullhalt samt ännu sämre odlingsresultat. Att gödsla med konstgödning är en utarmande kortsiktig lösning. Reserveras för krukodling - inte friland.
I större skala leder konstgödning till övergödning av vattendrag mm annat elände.
När man nu har gräsklipp och div djurspillning så klarar man biffen galant och med bättre smak på sina grönsaken. Åsså värnar man om miljöööön!
Hästdynga innehåller det mesta Du kan komplettera med hönsskit elelr gräsklipp.
Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.