Vanliga granhäckar har jag lärt mig ska klippas ungefär i midsommartid - om det gäller för Silvergran också törs jag inte svära på, men så olika ska det väl inte vara tycker jag....?
Klätterrosor beskärs som andra rosor när björken fått 'musöron'. Om man alls beskär! Oftast handlar det om att klippa bort sånt som är fruset & dött efter vintern.
Klätterrosor kan antingen vara av en sort som blommar på årsskott eller på fjolårsskott. Klipper man bort för mycket på en ros som blommar på fjolårsskotten, blir det förstås inte så många blommor till sommaren...
(t ex Flammentanz)
De som blommar på årsskotten kan frysa ner till marken och ändå hinna skicka upp långa rankor som blommar vackert (t ex New Dawn)
Nån generell beskärningstid för trädgårdsbuskar törs jag inte uttala mig om - det kan nog vara lite olika ...
Men en vanlig buske är ju t ex Schersmin som jag brukar 'rensa ur' i slutet av mars här i zon 3.
Kanske kan man säga att blommande buskar beskärs efter blomningen, övriga på vårvintern......men någon annan kan nog ge bättre svar på det.
Glöm bara inte att "man
måste inte beskära, men man
kan göra det"!