Grönblomman
Våran silvergran behöver stammas upp (så heter det väll?) för den skuggar lite väl just nu, plus att man slår i huvudet i grenar. Går den att beskära nu?

Sedan undrar jag om mina klätterrosor, ingen aning om vad det är för sort, men de är ganska unga tror jag, dock väldigt höga, cirka 2 m. När ska de beskäras, hur osv?

Sedan har jag flertalet buskar som jag inte vet namnet på här i trädgården unsure.gif, och undrar därför vad den "allmänna" tiden för att beskära buskar är? Mycket behöver snyggas till, verkligen. Visst är det så att man inte kan börja flytta på buskar o dyl. förrän risk för nattfrosten är över? smile.gif
Christina i Taxinge~
Vanliga granhäckar har jag lärt mig ska klippas ungefär i midsommartid - om det gäller för Silvergran också törs jag inte svära på, men så olika ska det väl inte vara tycker jag....?

Klätterrosor beskärs som andra rosor när björken fått 'musöron'. Om man alls beskär! Oftast handlar det om att klippa bort sånt som är fruset & dött efter vintern.
Klätterrosor kan antingen vara av en sort som blommar på årsskott eller på fjolårsskott. Klipper man bort för mycket på en ros som blommar på fjolårsskotten, blir det förstås inte så många blommor till sommaren... sad.gif
(t ex Flammentanz)

De som blommar på årsskotten kan frysa ner till marken och ändå hinna skicka upp långa rankor som blommar vackert (t ex New Dawn)

Nån generell beskärningstid för trädgårdsbuskar törs jag inte uttala mig om - det kan nog vara lite olika ...
Men en vanlig buske är ju t ex Schersmin som jag brukar 'rensa ur' i slutet av mars här i zon 3.
Kanske kan man säga att blommande buskar beskärs efter blomningen, övriga på vårvintern......men någon annan kan nog ge bättre svar på det. smile.gif

Glöm bara inte att "man måste inte beskära, men man kan göra det"!
Cilla
Vid flytt av buskar får man bäst resultat om man gör det när växten är i vila. Det är sent nu och kan man välja är efter lövfällningen en mycket bättre tid. Måste man flytta dem nu krävs noggrannare grävning och förberedelse av ny växtbädd samt vattning under sommaren.

Beskärning av annat än dött i buskar brukar inte ge de resultat man vill ha om man inte känner till arten, hur den reagerar på beskärning och individen, hur den ser ut när den blommar, får löv, bär etc.
Cilla
Frågan gällde också när silvergranen kunde stammas upp ser jag nu. Man brukar göra sådana beskräningar innan saven börjar stiga (sent nu alltså) eller under sommaren. Jag beskär sällan gran och skulle jag stamma upp en ädlare sort skulle jag välja juli. Silvergran tål mycket väl att stammas upp men jag tror att juli-augusti är skonsammare och ger färre problem med kådrinn, rötsvampsfest mm än om det sker nu.

Ska man beskära gran för att få eller behålla den tätare, t ex en häck, är det juni när årsskotten vuxit ut som gäller. Vitsen är då att man skär i de mycket ljust gröna årsskotten, som då förgrenar sig under resten av säsongen. Skär man innanför årsskottet förgrenar sig inte skotten och häcken blir så småningom glesare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon