MartinC
Hej allihopa!

Jag tänkte att jag skulle prova på att odla lite kryddväxter i mina föräldrars trädgård. Det är i södra småland, zon 4 och troligen sur jord.

Jag skulle helt enkelt vilja ha lite tips på vilka kryddor som kan vara lämpliga och som kanske inte kräver daglig tillsyn då jag bara kommer vara där då och då.

Helst vill jag odla fleråriga växter som kan övervintra så får jag odla mer avancerade när jag har min egen trädgård någon gång i framtiden rolleyes.gif
Eva St
Finns massor som Citrontimjan, Luftlök, Myntor av alla slag, Citronmeliss, Gräslök,Themynta mm. mm. mm
noora
Jag har odlat örter vid mina föräldrars stuga i snart femton år. Där får örterna tillsyn 2-3 gånger om året. Man brukar få "gräva" fram dem mellan ogräsen varje gång...

Den odlingen är i Skåne, så det kan hända att vissa av örterna som trivs där inte klarar vintrarna i Småland, men det som har klarat sig bäst är i alla fall:

Oregano och grekisk oregano (grekisk oregano är godare, men ofta lite mindre till växten och kräver mer ogräsrensning)
Fransk dragon (ta den riktiga franska, inte den ryska!)
Vinterkyndel (växer långsamt men blir en riktigt trevlig liten buske efter ett tag)
Gräslök (klarar sig överallt!)
Timjan (kan vara känslig för kalla vintrar)
Salvia (kan vara känslig för kalla vintrar)
Vinruta (inte direkt användbar, dock)
Stenkyndel (egentligen en nepeta av något slag)
Lavendel (behöver dock klippas ibland)

I en lite mer kontrollerad miljö, med tätare tillsyn, har jag även odlat:
Myntor av alla slag (de sprider sig mycket! därav kravet på tillsyn)
Citronmeliss (försvinner i ogräset om man inte rensar lite)
Temynta (försvinner i ogräset om man inte rensar)
Spansk körvel (borde även klara sig utan tillsyn)

Bland ett- och tvååringar rekommenderar jag dill, persilja, kummin och gurkört.

Lågväxande citrontimjan håller sig nätt och jämnt vid liv i örtlandet Skåne, men den försvinner gärna bland ogräsen. Du kan prova en högre variant av citrontimjan om du vill slippa leta efter den smile.gif
Christoffer
kalka jorden och bredda urvalet av växter.
mums_mums
CITAT (noora @ 20-04-2005, 13:44)
Jag har odlat örter vid mina föräldrars stuga i snart femton år. Där får örterna tillsyn 2-3 gånger om året. Man brukar få "gräva" fram dem mellan ogräsen varje gång...

Den odlingen är i Skåne, så det kan hända att vissa av örterna som trivs där inte klarar vintrarna i Småland, men det som har klarat sig bäst är i alla fall:

Oregano och grekisk oregano (grekisk oregano är godare, men ofta lite mindre till växten och kräver mer ogräsrensning)
Fransk dragon (ta den riktiga franska, inte den ryska!)
Vinterkyndel (växer långsamt men blir en riktigt trevlig liten buske efter ett tag)
Gräslök (klarar sig överallt!)
Timjan (kan vara känslig för kalla vintrar)
Salvia (kan vara känslig för kalla vintrar)
Vinruta (inte direkt användbar, dock)
Stenkyndel (egentligen en nepeta av något slag)
Lavendel (behöver dock klippas ibland)

I en lite mer kontrollerad miljö, med tätare tillsyn, har jag även odlat:
Myntor av alla slag (de sprider sig mycket! därav kravet på tillsyn)
Citronmeliss (försvinner i ogräset om man inte rensar lite)
Temynta (försvinner i ogräset om man inte rensar)
Spansk körvel (borde även klara sig utan tillsyn)

Bland ett- och tvååringar rekommenderar jag dill, persilja, kummin och gurkört.

Lågväxande citrontimjan håller sig nätt och jämnt vid liv i örtlandet Skåne, men den försvinner gärna bland ogräsen. Du kan prova en högre variant av citrontimjan om du vill slippa leta efter den smile.gif

Plantera myntorna i en nergrävd hink i marken, det hämmar de ack så vackra men allderles för "påträngande" kryddväxterna smile.gif
noora
Myntor kan sprida sig även om de planteras i en nergrävd hink... Om stjälkarna blir långa kan de "falla" över kanten och rota sig på andra sidan. Det är i och för sig lättare att upptäcka, men det kan hända i alla fall! smile.gif
Gurkan
Om du vill komma igång snabbt och inte vill bekymra dig om jord eller bästa läge på tomten tycker jag att du ska köpa några plantor och plantera i stora krukor som du sen kan flytta runt där dom passar och trivs. Dessutom kan du ta med dig dessa plantor enkelt om du planerar att flytta framöver.

Det mesta verkar trivas i kruka men jag har haft problem med rosmarin och timjan.
Citronmeliss, olika myntor, fransk dragon, malört, kungsmynta m.m. trivs mycket bra. Och givetvis basilikan men den är ju ettårig.

På vintern kan du gräva ner krukorna i en rabatt eller ställa dom nånstans där dom är lite skyddade.

Jag har en citronmeliss i kruka som redan nu (25/4) är som en kompakt buske med 50-60cm diameter, nyligen omplanterad i en kruka med 10 liter kogödsel och jag väntar bara på lite värme så ska vi se hur stor den kan bli. Det behöver inte vara småplantor bara för att dom står i krukor. Malörten är över 70 cm, pepparmyntan ungefär lika hög. Dom kommer igång och börjar växa mycket tidigare än plantor på friland, speciellt om dom kan stå på en skyddad altan eller liknande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon