Full version: Passionsfrukt?
izabelleask
Hej!
Jag undrar om det går att få frukt av en kärna som jag tagit själv ur en passionsfrukt som jag köpt i affären. Jag sått de och det jag kommit upp små plantor men kommer jag att kunna få ätlig frukt i sommar?

Hur ska jag gå till väga och hur vill den lilla plantan bli behandlad?smile.gif
Ingrid på Västkusten
Passionsfrukt den man köper i butiken behöver bli en stor lian plus ha en till liadan ej ifrån samma frukt för korspollinering. Det tar ett oar tre månader innan frukten är mogen. Jag ahr en gång i ett stooooooort växthus sett mogen frukt - den var då mogen sent sent på hösten.

Hälsar Ingrid
izabelleask
Fattar inte riktigt! Kan jag bara inte hjälpa till att pollinera den?
Emma
Jag antar att du har satt frön från den lila skrynkliga passionsfrukten, Passiflora Edulis f. Edulis
Har du tur kan den ge frukt nästa sommar, men troligen tar det några år.

Här får du lite tips på hur du kan sköta om den.
Plantera den i en stor kruka med blomjord och stöd som den kan klättra upp på.
Den trivs ute över sommaren eller i växthus om du har.
Låt den översta jorden torka till lite mellan vattningarna så att det inte blir för blött. Tillför näring på sommaren ca: En gång i veckan.

Övervintra den på ljust ställe i ca:10 grader, om det inte finns ett sådant ställe går fönstret bra, men plantan kan då bli lite ranglig och angripas av ohyra p.g.a. torr luft.
Du kan skära bort ev. dött material på våren eller beskära den om du tycker att det behövs.
Den är självfertil så det räcker med en planta för att få frukt.

Lycka till. Emma
Ingrid på Västkusten
Tyvärr är P edulis inte självfertil i nån större omfattning det är därför man skall ha två. Det förekommer självfertila kloner men är det den lilla skrynkliga så är det väldigt nära 'arten' och då är det bäst med två och så måste man ändå handpollinera.

Fast - att odla P edulis till storleken och ha plats med den då den sätter frukt är en bedrift bara det!
Nathalie84
jag fick en frukt på en passions planta när jag var liten, det hann bli en grön frukt som jag självklart plocka bort från plantan, synd - annars kanske man hade fått se den helt klar...kolla mitt skott i mitt album på passionsblomma...ska lägga in mer kort sen när den vuxit... tongue.gif
Lady Hamilton
Du har glömt att länka albumet!
Nathalie84
http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...uuid=nathalie84

funkar det inte nu....så låt mig veta!

wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon