onlyirishbiddy
Hej!

Det växer så det knakar i krukorna under ljusrören! rolleyes.gif

12 stockrosor Black Jet kan man väl hitta plats till sen..kanske... Och 6 av två olika Delphinum, men över 20 st av Chrys "Crazy Daisy", Catananche "Cupids Dart", Pastellrölleka, Violkungsljus (och ett par sorter till) kan det bli lite värre med, vi har bara 430 m2.....

Vad gör ni erfarna med alla plantor sen? unsure.gif
Lena i Torslanda
Ger bort till vänner. Tar med till plantbytarträffar mm. Det som är läckert med att så är ju att man kan unna sig en masseffekt istället för de ofta lite spretigt placerade enstaka växterna som det lätt blir annars. Alltså - knô ihop dem i rabatten.
Muguet
Varför inte annonsera ut dem i "köp och sälj" delen här på ODLA ?
onlyirishbiddy
Det var en bra idé med köp/sälj här på Odla.

Finns det någon som har solgt lite som kan ge mig tips om förpackning, frakt etc?
Andra erfarenheter?
kerstin z5-6
jag tycker att så länge postverket har sådana hutlösa priser är det helt enkelt inte värt det, plantorna måste förpackas väl , det blir skrymmande 0 dyrt -synd för jag hade gärna sänt plantor runt med post annars
Så länge det är frysgrader nattetid är det heller ingen hit -plantorna /via posten förvaras inte frostfritt

-bättre att gå med i något trädgårdssällskap o sälja på deras växtmarknader smile.gif Eller byta med nån här som bor nära dej
martinagson
Det finns väl inget roligare än att ge bort någonting som man har gjort själv, och det uppskattas alltid.
Gåsis
Jag har lovat att ta med överskottet på jobbet, alltid är det någon som vill ha. Men det klart, inte kanske man byter till sig rariteter men man gör någon glad rolleyes.gif

/Åsa
Dr_Westerlund
Den 21a maj är det växt och trädgårdsloppis i Norrtälje.

Allt som har med trädgård och växter att göra. Frösådder, plantor, krukor, grillar
gräsklippare och utemöbler. Det är första gången bygdegården ordnar en "grön" loppis men våra vanliga DriveIn loppisar brukar ha mycket folk och ett 60-tal försäljare. Vi gör detta för att få in några kronor till uppvärmningen av bygdegården. Är någon intresserad går det bra att maila mej för info. OBS jobbmail. Mao ingen svarar på helgen smile.gif

Mvh AnnaLena
Muguet
Jag kan hålla med om att posten tar bra betalt men det är ju upp till köparen om han tycker det är värt priset.
Papperssnabben här i Malmö har bra kartong förpacknigar i olika storlekar som är 3cm höga (gränsen för skrymmande). Annars kan man tillverka förpackningar själv av frigolitlådor som man köper kött o dyl. i.
Posta alltid en mån. eller tis. så det inte blir liggande över helgen på posten.
Tänk på köldkänsliga växter.
Fukta inte rötterna för mycket då kan de ruttna.
Har själv just postat en massa smulgubbar till olika ställen i Sverige de flesta verkar ha kommit fram nästa dag..
Lycka till !
Cecilia
kerstin z5-6
Jo visst har jag postat -härifrån går de inte nu då det är minus 7 nattetid .. och det är väldigt roligt att få efterlängtade växter på det sättet

Ingen jord är självklart ,paketering och hanteringen .. pengar hit o dit, det tar tid ...
jag är övertygad om att jobbet vill ha o att de gärna betalar en slant för färdiga plantor
Sen tycker jag att man ska se till att trädgårdssällskapens växt/bytes/köp/marknader hålls levande -jag tror inte det finns något län som inte har sådana -eller tillställningen som liknar loppisen ovan -För att inte tala om plantbytar träffar smile.gif som det är lätt att ordna själv tex via upprop här
fruberglund
Överskott??? Vad är det?? Finns det?? biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon