Full version: Sparris-sådd...
Annie-72
men börjar snart ta i taket på den pyttelilla växthuslådan. När ska de skolas om till större kruka och med bättre jord??? De är ju garntråd smala men långa, för dessa får väl inte toppas?!? De måste ju bli bra mycket stadigare innan dessa kan planteras ut i landet..
Annie-72
Är det ingen här som själv sått sparris som har nåt råd att ge????
Susanne i Linköping
Det är nu två år sen jag sådde sparris. Om de tar i locket tycker jag du ska ta av det, plast över sålådor brukar man ta bort när fröna har grott, har jag läst nånstans. Jag hade bara plast över precis i början.

Mina plantor toppade jag aldrig, det kom fler tunna skott nerifrån så småningom. Då blev de också stadigare. Plantera om i större krukor när rötterna kräver det (mina stod i plantbrätt så det var ganska lätt att se när rötterna började fylla ut krukan).

Så småningom får du avhärda och skola ut dem. Några av mina plantor strök med första vintern, men de flesta överlevde. Om alla klarat sig i år vet jag inte än.
Annie-72
Åhh tack Susanne. Vad skönt att få ett råd. Tyvärr kan jag ej se i dessa svarta lådor hur rötterna ser ut.. men ska de klara sig ute med kraftigare jord så borde jag väl snart kunna skola om dem.

Hoppas dina överlevt vintern.. och än en gång, tack!!
Ingrid på Västkusten
Jag har också sått - jag lät dem bli stooora och gängliga i sålådanoch sedan vande jag dem vid utesolen och planterade dem i brätten. Ingen toppning, de skall ju få utvecklas 'fritt' första åren.
Garntrådssmala är verkeligen ordet.....men så fort de vandes vid utetempen och solen så blev de lite grövre och mera lätthanterliga.
Annie-72
Härligt att höra Ingrid.. så är det inte jag som misslyckats med min sådd mao. JAg är ganska glad då 15 av 18 frön tagit sig men nu så börjar de alltså få vika sig i sålådan. Jag ska nog sätta det i lite större krukor och in i det nya lilla plastväxthuset(149:- på Ö&B). Måste få plats för nya små fröer innan det blir för sent.
boelzon4
Hej! Mina sparrisar är i samma läge, en tråd i varje plugg alltså.
Ingrid, du skrev att du satte dem i brätte när du avhärdat dem... lät du dem övervintra i brättet nergrävt i jorden? Jag tänkte sätta dem direkt där jag vill ha dem... funderar på att bygga en ganska lång odlingsbädd i tryckt virke. Eller också skall jag gräva ett rejält dike (gräva ur får jag väl göra i vilket fall) och fylla med sand och koskit... Låter det bra?
6 plantor fick jag på 10 frön. Det är väl sådär...
Annie-72
VAd menar ni med att sätta i brätte??? Har aldrig hört uttrycket.... rolleyes.gif
Susanne i Linköping
Med brätte menas pluggbrätte: bild på pluggbrätte
Annie-72
Susanne och Ingrid!!! (eller nån annan som åxå vet...)

Nu är mitt kommande sparrisland sållat för att få bort allt ogräs. På onsdag ska jag dika ur och fylla i ko-skit sedan tänkte jag plantera de små rackarna. Men hur mycket ska jag fylla upp i diket. Ska de täckas över det yviga??? De är ju så rangliga så de skulle ju annars behöva en del stöd wacko.gif Sen vill de väl ha en del sand runt sig och inte bara jord va?? Det står ju så olika överallt unsure.gif unsure.gif
Sulawesii
Är det svårt att odla sparris? Tycker att det låter spännande.
Annie-72
Hej Sulawesi. Än så länge har det inte varit några större bekymmer mer än att jag känner mig ganska okunnig på området. Jag ställer alla mina frågor här så resultatet ska bli gott smile.gif
Sulawesii
Då ska jag testa det nästa år! smile.gif
Med allt nytt jag vill testa kommer jag väl att få gräva upp hela min gärsmatta tongue.gif .
Annie-72
Utan några svar tyvärr, valde jag idag att plantera ut mina små sparrisskyddslingar. Matade jorden med gräsklipp, kalk, benmjöl och kogödsel. sedan fyllde jag väl på ca 10 cm jord och vattnade. Hu så rangliga de är mina "bebisar" men jag hoppas de stagar upp sig med mera matnyttig jord, sol och vatten. rolleyes.gif

Nu längtar jag efter maj-08 då jag förhoppningsvis kan få smaka på dem smile.gif smile.gif
Ingrid på Västkusten
Öhh i mitt fallär brätte inte pluggbrätte utan en stooor fyrkantig plastlåda med lite springor i botten. De har övervintrat i ett par år nu i brätte (skäms lite) - jag tänkte sätta ut dem i rabatten i år då jag inte har plats med mera sparrisland just nu ( ähum men man kan ju tänka om?!?) då sparris är utsökt vackert ibland rosorna.
Så - efetr de hade grott och överväldigat mig med sytrådsliknande skott och trängts i krukorna så satte jag dem i brätt ( och så gav jag bort flera buntar med), där de nu sitter med cirka 15 cm mellanrum. Rena plågeriet!
Jag måste se över dem nu i år absolut!

Om sparrisbäddplanering och sparrisbäddanläggning har det skrivits massor i alla bäcker men jag har gjort som så -> två små rader i ett 1,2 meter brett och 1,4 meter långt tror jag det var. Centrumavstånd 40 cm, detta räknat ifrån centrum på plantan då. Jupp VÄLDANS tätt -> men jag gjorde min 'research' ordentligt. Det här med som rek i svenska bäcker är alltså för kommersiell odling för hobbyodling går det bra i England bl a med 40 cm - läste det i flera av mina grönsaksodlargurubiblar och så har jag sett det med egna ögon hemma hos Åke T, sparris KAN stå tätt bara de har en djupgrävd mullig härlig bädd med sand och skit och lite grus ( vi körde sand 0-8 a la Nils Åkerstedt så struntade i gruset) i med kopiösa mängder hönsskit också samt benmjöl och en säck Havsmineraler som jag ahde sparat ( nej Hasselfors slutade tyvärr med den - otroligt hemskt men sant).
Och egen kompost - flera bunglor!

Alt detta kånkades upp på berget ca 15 hinkar sand och kanske 100 liter egen kompost samt några säckar påskoskit och lit ehäst, blandades a la djupgrävning ( och jag kan säga att blanda detta i en 1,2 X 1,4 meters bädd var skitjobbigt - bättre hälften kom å frågade var det avr för grymtande ljud han hörde!).

Sedan planterade vi de små liven, nu var det holländska hybrider vi hade köpt men de hade kommit igång. Vi kupade upp 'åsar' men det behöver man egentligen inte i hemmaodling. Satte dem med skallen ca 10 cm under jordnivå. Försiktigt - inte skada skotten. Iofs hade vi inget kulinariskt intresse i just de skotten men ju mindre chock vid plantering tänkte vi då......

Så - otroligt mycket jobb för 10 sparrisplantor ( om man är familjs så är 15 styckna mera lagomt kanske 20 st men vi är två och tror att 10 plantor är helt ok för oss), men sedan är det ogräsrensning, vattning och på våren sedan påläggning av Algomin/hönsgödsel samt lit ekompost ( jag lade min nu i April och kommer å ge en giva i Juni igen) och så har jag kört med gräsklippstäckning resten av sommaren :-))))

Djupgrävning och upphöjning m a o. Och 'godis' :-))
Annie-72
Tack igen Ingrid. Då har jag nog gjort ganska rätt. Ska sno ungarnas sand i den gamla sandlådan och blanda till sparrisarna inför nästa överösning. Ska väl tillägga att ungarna får en ny sandlåda med bättre sand senare i sommar.
Jag slet åxå som ett djur med min grävning och anläggning i landet. Jag har nu satt ut 16 st bebisar... Bild kommer senare..
Ingrid på Västkusten
Hej å hå,

De första skotten som kom frami våras var penntjocka så modet sjönk åtskilliga decimetern ner i skoskaften :-(
men det som kommit fram nu på de plantor som vaknat ( lustigt nog är dte hälften av plantorna som vaknat ännu - har hänt förrut också) är numera tjocka - ungefär som de halvtaskiga siatiska man kan köpa så nu känne rjag att jag är på god väg. Ingen som nänts nalla någe ännuu då inte alla plantor vaknat men lusten finns där må Ni tro ;-))

Och i helgen åt jag skånskodlad grillad sparris och det vete gudarna om det inte var det godaste sättet att äta grön sparris på!"!!! I alla fall i paritet med hollandaise-sås(hemlagad)
Muguet
Annie-72
Gå in på http://www.sparris.se/ där finns lite råd om sparrisodling. smile.gif
Annie-72
Åhhh Ingrid, vad gott det lät. Ska väl se om jag kan lyckas få tag på nån svenskodlad här i Karlstad.

Än lever mina "bäsar", de har blivit lite solblekta bara. Har lagt gräsklipp över vallarna för att försöka hålla undan ogräset.

Kramizar (även till dig som länkade)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon