Full version: Mårbackapelargon
mamamaggan
Fick för ett par år sedan en ståtlig Mårbacka. Har varje år tagit skott och har nu nio stycken. Men .... ett av årens skott ska nu till att blomma och blomman är VIT! Om jag inte tar alldeles fel är min Mårbacka rosa unsure.gif ????

Någon som varit med om detta ?
netaave
Mårbacka finns både i vitt och ljust rosa, tar man sticklingar från en rosa kan de ibland bli vita det har hänt mig också.
mamamaggan
OK! Tack för svaret! Trodde att jag fått total minnesförlust unsure.gif . Stod där och pratade för mig själv " Men , men ...visst var väl blommorna rosa?"

Du vet inte varför det kommer sig att det blir så? Jag menar det är ju skott jag tagit inte frön.

smile.gif
Anki på Öland
Annars kan det vara så enkelt att den fått sämre med ljus nu så den blir nästan vit, sen när den kommer ut i solen är den rosa som den brukar.
Min Orange rosenknopp blommade i mörkret i friggeboden på senvintern och den var ljust ljust rosa.
Anki
mamamaggan
Min står en bit in från köksfönstret så det kan nog vara så att det blivit lite för mörkt wink.gif .

Får väl vänta och se vad som händer när jag flyttar den till en ljusare tillvaro laugh.gif
Fenja
Det finna rosa, vit och en röd mårbacka, man känner igen dem på att de har röda ståndare, har de inte det är det inte mårbackor.
Mvh
Fenja
Betty
CITAT (netaave @ 20-04-2005, 10:57)
Mårbacka finns både i vitt och ljust rosa, tar man sticklingar från en rosa kan de ibland bli vita det har hänt mig också.

Röd Mårbacka kanske inte är så vanlig, men den finns. Jag har en. smile.gif
Fast jag tycker att den är mer cerise än röd. huh.gif

Jag kände inte till det där med röda ståndare tidigare och jodå det har den.
susan.e
Fast tanten på "min" handelsträdgård säger att det är rent nonsens att mårbacka kan ha olika färger..är de inte skära så är det inte mårbacka...säger hon.
Kajsa
Olika Mårbacka/ Bergabacken
Förra våren köpte jag ett paket härifrån med vanlig Mårbacka, lilla, röd som också kallas Stora Hyttnäs och vit.
Men det finns en del med namnet Mårbacka.

Mårbacka, färgen är underbar. Glad den klarade vintern.

och lilla Mårbacka
Fenja
Så här ser en mårbacka ut med anor från början av 1920-30 enligt min farmor, fotot är på en avbruten blomma som jag tog i fjol:

Mvh Fenja
mamamaggan
Just sådär såg mina blommor ut förra året smile.gif . Men nu är alltså blomman på skottet helvit wink.gif .
Har ju satt flera skott så det ska bli spännande att se vilken färg de blommorna får smile.gif .
mamamaggan
Kajsa, jag var just in på länken i ditt inlägg. Mitt skott som jag tagit från min rosa Mårbacka motsvarar Måracka vit! Underligt att det kan bli så tycker jag. Väntar som sagt var på att de andra skotten ska börja blomma . Undrar vad de ska få för färg unsure.gif
Christer i Falköping
Tyvärr ger man många pelargoner namnet Mårbacka, för då vet man att de säljer bra. Dessutom kan man då sätta ett högre pris. Mårbackan skall se ut som på bilderna ovan. Rosa till svagt rosa alltså.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon