Jag har köpt frön för citronbasilika. Fröna skulle bara läggas på jorden. Nu undrar jag hur lång tid det kan ta innna det kommer upp något. Det har gått snart två veckor ... Ska jag så om? Hur ska de stå? Har satt i små plastlådor med plastfolie över. Någon som vet?
Svante, zon 1
20-04-2005, 11:31
Jag har bara odlat vanlig basilika men den brukar gro lite snabbare än så. När kag odlar basilika brukar jag ställa sådden i ett fönster med plast över och se till att den inte torkar ut helt och det brukar gå bra.
Fröis
20-04-2005, 12:28
Ja, jag ställde den i ett ganska soligt fönster med plast över.(med små lufthål i). Får så nya och prova igen. Jag stod ute och planterade och det blåste ganska bra den dagen. Så de kanske blåste bort
noora
20-04-2005, 12:29
Jag odlade limebasilika förra året. Den grodde på 1-2 veckor. De stod i minidrivhus i fönstret.
Åsa, mälardalen zon 2
20-04-2005, 15:45
Basilika brukar vara snabbgroende så testa så om. Så på en fuktig såbädd, sätt plast över och ställ ljust i rumstemperatur (ej i gassande sol då kan det bli alltför hett för sådden).
Aurora
21-04-2005, 09:24
Jag sådde vanlig basilika nyligen och de kom upp på bara 3 dagar. Men jag tror att speciella sorter kan ta längre tid på sig. Men du kan ju alltid så igen och även ha kvar de äldre sådderna. Det är uppskattat att ge bort basilika plantor om man får för mycket
/Aurora
Fröis
26-04-2005, 19:21
Ja, jag ska så om. Men nu har det i en kruka kommit upp lite lite grönt.. får se om den orkar komma upp lite mer. men det är lite av lotteri ibland, man vet inte när det kommer upp nåt. Det är väl det som är spänningen med det hela.
Grönblomman
27-04-2005, 21:18
Min basilika stod det inget om att så på ytan... hmmm? De har grott supermycket ändå?
Pfaffan
01-05-2005, 20:08
hejhej!
Jag sådde citronbasilika från frö (Bröderna Nelsons) den 21/4 och redan den 26/4 hade hjärtbladen kommit. Jag sådde i såjord och strödde över lite luftigt med mer jord. Påsen sa 2 mm djup, men det är ju omöjligt att fixa exakt. Sen har fatet täckts med plastfolie och stått i ett fönster med och säkert haft det rätt varmt.
Hoppas att dina också tar sig!
/Pfaffan
Fröis
06-05-2005, 22:52
Nu har det äntligen kommit upp några blad på basilikan.. men jag har nu satt några mer frön. Får se när de kommer alltid lika spännande!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.