Annie-72
20-04-2005, 09:16
Jag har ju sått en del i äggkartonger och det blir ju inte så mycket utrymme för de små växterna.
Det som är sått är Tagetes, Påfågelblomster, tomater, sparris, Svartöga. Än så är de ju så små.. de kanske behöver mer näringsrikt...
kerstin z5-6
20-04-2005, 09:43
När de fått ett par bladpar av karaktärsbladen, de som kommer efter det första- groddbladen
Annie-72
20-04-2005, 09:55
OK. Tack så mycket...
160kvm stort hus
20-04-2005, 10:52
Groddblad? jag kallar dom för hjärtblad... Men det är kanske samma sak?
En gång skulle jag förklara det för en engelsk kollega. Heartleaves...
super sött... *ler*
Mvh G
Jag planterar om mina när mitt samvete inte klarar av att se dem trängas mer.....
Kjell_Zon4
20-04-2005, 14:32
Jag skulle köpa såjord på en handelsrädgård för 10-12 år sedan. Trädgårdsmästaren fråga vad jag skaulle ha den till.
-Att så plantor i såklart, sa jag
-Han sa att det går lika bra ändå enda skilnaden är att du inte behöver skola om plantorna på en gång.
Sedan dess har jag bara sått i plantjord, jag har inte märkt någon skillnad. Jag sår ca 200 plantor varje vår. Det var ett tips från mej.
Kjelle
160kvm stort hus
20-04-2005, 15:09
Åh!
Tack kjell!
Det ska jag genast börja med. Innan jag blir gråhårig av att skola om alla obelia ( yttepyttesmå ) plantor.
Mvh G
Jag har fått för mig att fröerna kan ruttna om man använder för "kraftig" jord?!?
Jag brukar sätta vanlig jord underst och ett lager såjord på toppen. Då behöver man inte heller skola om på en gång. Fast nuförtiden sår jag nästan alltid i såna där små torvcylindrar som är både kruka och jord i ett (levereras torkade, då de är som små runda kakor. De sväller upp till cylindrar när man häller på vatten). Då behöver man inte skola om förrän rötterna tränger in i grannkrukan eller plantan börjar gulna av näringsbrist...
kerstin z5-6
20-04-2005, 17:42
Det beror nog på vad man ska så det -sommarblommor och robusta grönsaker klarar fet jord, men kinkigare sorter som bergvallmo -andra alpina växter soch clematis gillar det inte - ruttnar eller bränns o gror inte
Dessutom händer något med småplantorna vid omskolaningen som gör att de sätter fart både med rottillväxt och tillväxt i övrigt -så jag fortsätter nog med såjorden
Kjell_Zon4
21-04-2005, 07:57
Ja, det är säkert som Kerstin skriver att det beror nog på vilken kultur man sår, och jag har provat att ha plantjord i botten med såjord uppepå oxo. Man kan prova sej fram och bara ha del frön i plantjord och se om det blir någon skillnad, jag skriver upp i en anntekningsbok allting som jag sår och hur så kan jag gå tillbaka ett annat år och se efter .
Jag sitter i Uppsala och ser ut genom köksfönstret nu börjar det komma snöflingor vem har beställt den???
Kjelle
Annie-72
21-04-2005, 08:04
Snöbeställningen är väl av nån sur granne som får ångest över ditt påtande..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.