Är det för tidigt att så Basilika än. Tycker det är svårt att hålla liv i Basilikaplantorna man köper i Ica-affären och är fundersam på om det blir likadant om jag frösår redan.
Eva St
Åsa, mälardalen zon 2
18-03-2003, 22:12
Jag sådde några krukor basilika för ett par veckor sedan och de ser fina ut, visserligen har de extra belysning.
Jag brukar sällan så all basilika på en gång. Så några krukor nu och så sedan med några veckors mellanrum flera krukor, basilika kan sås under lång tid framåt.
Basilikan på ICA har odlats i växthus och blivit bortskämda vilket gör att de ibland dör ganska snabbt i bostadsmiljö. Själv brukar jag handla kryddor som man ser sitter i hyfsat stora krukor, 7-8cm krukor brukar de kryddor jag köper sitta i. Jag planterar om kryddorna till större krukor och ställer dem ljust i ett fönster, då brukar de få lite längre livslängd.
Eva i Skåne
18-03-2003, 22:14
Åsa. Får du basilikan att växa upp med nya skott? När vi ätit upp alla bladen känner jag mig tveksam till om det kommer nya.
Toppen!! Då sätter jag igång med min Rödbladiga imorgon och fortsätter sedan med lite efterhand som du säger. Brukar också plantera om Livsmedelhandelns kryddor i större krukor men de är inte lätta att hålla fräscha någon längre tid. Men nu stundar ju bättre tider med egenodlade kryddor mums.
Eva St
Åsa, mälardalen zon 2
18-03-2003, 22:28
Eva i Skåne, jag brukar aldrig klippa bort alla blad. Jag skördar genom att nypa bort ovanför ett bladpar då brukar det komma nya skott precis där man nypit.
Ingrid på Västkusten
19-03-2003, 07:49
Ohhh bra Ni påminner mig :-)
det är ju DAX - nästan för läääänge sedan med!
Hälsar Ingrid
Louise i Göteborg
19-03-2003, 08:00
Mina grönsaksdisk-basilikor är i full gång.
Jag köper de små, billiga, krukorna. Nyper av dom precis över hjärtbladen och planterar i större krukor. Extraljus och senare växthus. Dom ger massa basilika hela sommaren. Det är ingen idé att börja före mars dock.
ICA-inköpta basilkor blir utmärkt sticklingmaterial! Bara att klippa av, sätta i vatten, vänta på rötter & kruka in.. Snabbt går det med.
Louise i Göteborg
19-03-2003, 08:13
Men mynta!
Då fick du ju inte äta den kvisten

Dessutom undrar ja om just ICA har bättre växtmatrial änn COOP där jag köper mina?
.....måste ju leva upp till min signatur
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.