Jeanette/västra götaland
Jag har dom de flesta andra här lite platsbrist och har tänkt börja ta ut vissa av mina frösådder och växter.
Hur kallt kan det vara utan att växterna dör.
Jag har haft pelargonerna ute på dagarna och de verkar må fint även om det var 1 grad när jag tog in dem en kväll. tongue.gif
Hur kallt klarar sig
luktärt
blomman för dagen
tagetes
och petunia.

Hoppas att jag kan ta ut och plantera dem i "lådorna" så snart som möjligt.

Hälsningar från soliga Nol (nästan Göteborg) rolleyes.gif
Fenja
Jag brukar börja ta ut ettåringarna när det är en 15-20 grader och bara korta stunder vindstilla dagar till att börja med. Om du har ett sådant där "våningsväxthus" kan du börja vänja dem vid det och sedan täcka det med mattor, filtar eller annat på nätterna. Jag tror att de sorter du nämner är lite för känsliga för att ta ut ännu. I alla fall har jag mina inne ännu ett tag, men jag förstår dig!! Jag lider också av platsbrist!
Mvh
Fenja
Jeanette/västra götaland
Tackar för svaret.
Hmmm, jag får nog ge mig till tåls lite till verkar det som.
Jag har funderat på ett litet växthus men inte fått tummen ur ännu.

Mvh
Jeanette
krukan
mina luktärter och tegetes har bott ute ett bra tag nu, det kilar ner mot noll ibland, en natt var det - 2 grader,men de ser ut att må bra. Jag har täckt dem med ett lager skuggväv, det är allt. Så jag tror de klarar att flytta ut om du har runt de temperaturerna på nätterna.
Jeanette/västra götaland
Mina pelargoner mår finfint nu och de står ute hela dagarna på altanen under tak och skyddade från solen. Det har varit väldigt nära noll grader när jag tagit in dem.

Jag kanske kan ta några av ettåringarna och ha dem ute på dagarna och se hur de trivs. Kanske att de kan klara sig ute dygnet runt om jag avhärdar dem ett tag och sedan håller koll på termometern och täcker dem när det blir under noll.

De blir så mycket finare om de får vara ute i ljuset, de är lite rangliga nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon