stina
Jag har börjat samla på rosor och har ca 20 olika sorter nu. I höstas ville jag göra lite fint och köpte stora träskyltar (likadana som dom vanliga avlånga i plast fast i trä alltså och större) och textade rosnamnen fint på dom. Ve och fasa - skyltarna har ruttnat i vinter och flera har gått av. Måste genast göra något nytt för snart går det inte att se vad jag skrivit och då blir jag ledsen sad.gif

Kan jag köpa nya i trä och behandla dom på något vis så att dom håller eller vad tycker ni jag ska hitta på. Egentligen är jag inte så förtjust i dom där etiketterna som man sticker ner i jorden, för man krattar upp dom hela tiden när man rensar. Någon som har någon bra idé????
unsure.gif

/Stina
Caprice
Etiketter som fästes runt stammarna försvinner inte när du krattar... smile.gif

Caprice
snofsan
Jag har inte provat mina utomhus över vintern, men det kanske går med plast som man skriver på med märkpenna. (permanent marker)

Man kan ju klippa plastlock och trasiga spannar i remsor (eller såga med brödkniven?) sleep.gif

Jag brukar försöka numrera växterna och skriva lista inomhus. Det är mera okänsligt för väder och vind. biggrin.gif

Eller gör en ritning i blyerts och häng på väggen så kan du skriva in och sudda ut vartefter dina planteringar förändras. Det har jag också när det gäller fruktträden. smile.gif

Bara lite alternativa tips från
snofsan
Och så har jag sett i parker att det finns metallbrickor där namnet är instansat på något sett biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Snöflinga
Jag brukar rita upp rabatterna i rutblock, ringa in perennerna och skriva deras namn sleep.gif Även höjd och omkrets ....

Så år från år, lite kul att gå tillbaka och se vad som var bra just den sommaren, vad som bytts ut o.s.v. Också lättare att planera ettåringarnas plats i rabatten tongue.gif
Christina i Taxinge~
Så här gör jag....
Har fungerat bra i flera år nu smile.gif

snofsan
hmmm, ettåringarna brukar jag använda som kantväxter i grönsakslandet.
Rätt snygg effekt om jag får säga det själv.ettåringar

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
tomba
CITAT (snofsan @ 20-04-2005, 14:42)
Och så har jag sett i parker att det finns metallbrickor där namnet är instansat på något sett biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Det kan man göra i tex galvaniserad tunnplåt, ta en spik och en hammare samt en planka som underlag och stansa så svetten lackar, vill du ha enbart försänkt text utan hål så funkar ett trubbigt föremål bättre än en spik wink.gif
martinagson
Om du absolut vill ha namnskyltar i trä finns det impregnering som du kan doppa träbitarna i, låta torka och sedan skriva vad du önskar på dem. Annars måste du ha tryckimpregnerat trä för att de ska klara av att stå i jorden året om.
Christoffer
CITAT (snofsan @ 20-04-2005, 14:38)
Jag har inte provat mina utomhus över vintern, men det kanske går med plast som man skriver på med märkpenna. (permanent marker)

Själv tycker jag att de av plast konstigt nog är jättedåliga att skriva på med en permanent marker-penna. De verkar som om de inte tål för mycket vatten, för pennfärgen försvinner efter ett tag, så att man inte kan läsa.
fruberglund
Annars borde man ju kunna skriva ut med fint typsnitt på datorn och använda en sån där lamineringsmaskin (eller vad det nu heter). Alltså hård plast som man sätter papper i, precis som t.ex. medlemskort och så där. Hoppas ni fattar vad jag menar smile.gif
Reserv
CITAT (Christoffer @ 24-04-2005, 10:02)
CITAT (snofsan @ 20-04-2005, 14:38)

Själv tycker jag att de av plast konstigt nog är jättedåliga att skriva på med en permanent marker-penna. De verkar som om de inte tål för mycket vatten, för pennfärgen försvinner efter ett tag, så att man inte kan läsa.

Jupp, precis vad jag upptäckt när jag vandrat runt för att se vad som överlevt vintern och inte. Jag har inte en susning om vad det är som växer och inte, myntorna får man väl vänta tills dom kommer upp lite så får man försöka avgöra på lukten, dom andra örterna likaså. Men visst är det förargligt att det står att det ska vara vattentåliga och väderbeständiga pennor.
stina
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 20-04-2005, 22:31)
Så här gör jag....
Har fungerat bra i flera år nu smile.gif

Det här var fint och lätt. Jag som har så mycket sten!!! Ska fixa det i helgen - tack!!! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon