Full version: Jordgubbar
Jörgen
Jag har fyra olika sorters jordgubbar. Och de får alltid i slutet på Juli - Augusti rödbruna prickar på bladen. Det verkar inte direkt som att det stör, varken tillväxt eller skörd vad jag kan märka. Är det någon svamp eller näringsbrist av något slag. Eller till och med för mycket näring av något. Det finns aldrig där på försommaren. Det är kanske något normalt. Är där någon som vet? huh.gif
Marcus S
Så vitt jag förstår så är det nog svampar som spökar, mest troligt Bladbränna (Marssonina fragariae), som mycket riktigt ger rödbruna fläckar, eller mindre troligt Ögonfläcksjuka (Ramularia grevilleana)

åtgärderna mot dessa två svampar är densamma, tag bort de angripna bladen och om möjligt brönn upp dem, eller gräv ned dem någonstans långt från jordgubbar och kompost.

Om du vill använda kemiska preparat, så är de mot gråmögel oftast verksamma även mot dessa svampuschlingar.
Jörgen
Äntligen någon som kunde svara på detta. Tack skall du ha. Jag ska se om
det finns något skonsamt, ekologiskt och behandla det med. Eftersom jag snart skall sätta två nya sorter, så tänkte jag att försöka undvika att dom får det också. Tack än en gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon