Skatmor
CITAT
Sverige skulle inte kunna hantera ett
 större terroristdåd, enligt en rapport
 från Försvarets forskningsinstitut.    

Polisen saknar både personal och ut-  
 rustning för att möta tungt beväpnade  
 terrorister, säger rapportförfattaren  
 Magnus Norell till Ekoredaktionen.    

Lösningen är att använda militär      
 personal, t.ex. elitsoldater från den  
 särkilda skyddsgruppen SSG. Men det    
 kräver en lagändring och är politiskt  
 extremt känsligt, enligt Norell.      

Det saknas också en organisation för  
 nationell krissamordning, påpekar han.

Det borde kunna användas och utbildas militärer från alla nedlagda regementen Sverige runt som nu blivit arbetslösa, för att kunna "möta tungt beväpnade terrorister". Det verkar som om statsmakterna står helt handfallna inför problemem.

http://www.svt.se/texttv/188.html

SVT
Gossen Ruda
Annars så har Sverige valt den bästa vägen, att inte ta ställning mot ev terrorister för mycket. Att inte leka världspolis som dårarna på andra sidan atlanten.
Ralf
CITAT (Skatmor @ 20-04-2005, 16:35)
Det verkar som om statsmakterna står helt handfallna inför problemem.

Ett problem som jag anser ej finns i Sverige, såvida man ej ropar på vargen osv....
Annlo
CITAT (Gossen Ruda @ 20-04-2005, 18:53)
Annars så har Sverige valt den bästa vägen, att inte ta ställning mot ev terrorister för mycket. Att inte leka världspolis som dårarna på andra sidan atlanten.

Håller med!

Annlouice
MrNorth
Det är väl viss skillnad mot att skicka trupp till andra länder (som usa gör) och att försvara sina egna gränser? Självklart finns ju möjligheten för terroristnätverk att genomföra en operation i Sverige, och då måste det ju självklart finnas medel att ta till mot dessa terrorister för att skydda svenska intressen och svenska medborgare. Och i dagens läge är polisen inte utrustad för detta, när det gäller ren eldkraft och utbildning klarar man knappt av de baltiska ligorna som ofta består av välutrustade typer med erfarenhet av krig/konflikter.

De enda som har utbildning till sådant är militären, och självklart borde de få ingripa vid sådana hot. Jag vill absolut INTE att vid ett terrorhot i sverige regeringen stå och tjafsa om vem som får göra vad (ungefär som tsunamikatastrofen). Att ta hand om välbeväpnade och välorganiserade terrorister är inte polisens sak, punkt...

/henrik
solkatten
Här i Karlskrona fick polisen kalla in vaktbolag för att backa upp polisen en fredags- eller lördagskväll. Det finns nog bara ca 4 patruller i Blekinge på helgerna...
MrNorth
Jag är oxå från karlskrona, och det enda som är dråpligare för våran skärgårdsstad är att man drog in den enda polisbåten (om jag inte missminner mig) för nåt år sen... *suck*

Måste det bli regerinsskiften innan nån begriper att man inte kan spara på lagens väktare utan att det får konsekvenser.

Gäller för övrigt lärare oxå, våran gymnasieskola skall spara in 18 lärartjänster för det "finns inga pengar"... hurra för alla svaga som behöver extrahjälp. Man tror inte att det om ca 10 år kommer att kosta några pengar?

suck/Henrik
tomas99
CITAT (MrNorth @ 24-04-2005, 20:23)
Jag är oxå från karlskrona, och det enda som är dråpligare för våran skärgårdsstad är att man drog in den enda polisbåten (om jag inte missminner mig) för nåt år sen... *suck*

Måste det bli regerinsskiften innan nån begriper att man inte kan spara på lagens väktare utan att det får konsekvenser.

Gäller för övrigt lärare oxå, våran gymnasieskola skall spara in 18 lärartjänster för det "finns inga pengar"... hurra för alla svaga som behöver extrahjälp. Man tror inte att det om ca 10 år kommer att kosta några pengar?

suck/Henrik

Vadå! Menar du att dom svaga inte ska ha någon extrahjälp?

Kan du klart skriva vad du menar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon