|
Är det någon som har något bra recept eller ideer på matiga sallader? Eller vad ni brukar slänga ihop? Det är alltid kul med andras ideer
Precis som du skriver så brukar jag slänga ihop vad jag har! Igår blev det överblivna kokta potatisar, lite olika grönsaker, soltorkade tomater i olja, kapris och oliver. Älskar pastasallad med ost och kassler oxå. Kokta kalla broccoli är oxå gott med potatis, tomater och purjo. Balsamicovinäger är mums!
netaave
21-04-2005, 16:41
Använder ris eller pasta som bas, tillsätter bönor, majs, lök av något slag, sallad, tomter, gurka, paprika, oliver, champinjoner, sparris sen ex kyckling eller köttrester.
Salladssås på 8% fraiche med passande kryddor.
Gott bröd till och kanske en liten ostbit, om inte det finns i salladen.
kantarell
22-04-2005, 09:39
Jag och min sambo provade nyligen ett salladsrecept från ICA men ändrade det lite - blev smarrigt!  pasta, rödlök, tomat, gurka, oliver med citron, fetaost Dressing: tryffelolja, balsamvinäger, olivolja, salt, svartpeppar Rödlöken skärs i klyftor och fräses mjuka i lite olja, lägg i tomatbitarna mot slutet. Blanda dressingen för sig först och rör sedan i allt annat. Vi gjorde salladen en kväll och lät den stå i kylen och gotta till sig till lunch dagen efter, tror det bara var bra!
Lassila
22-04-2005, 12:17
Har ett kanonsmarrigt sallads recept som jag har fått av min chef, Blandad sallad (roman, ruccola, isberg, rosé te x ) Grillad kyckling Gurka Tomat Majs Knaperstekt bacon Smulad ädelost (grön eller blå mögel) 1 st tärnad Avocado Lite Walnötter Eftersom man har både ädelost och avocado behöver man ingen dressing, den blir saftig och god ändå...
zaaritha
22-04-2005, 23:28
En burk tonfisk i olja. En strimlad purjolök. En burk majs. 2 dl frysta gröna ärter. En strimlad paprika. En liten hackad lök. Blanda creme fraiche+ senap+gräddfil, blanda ner i salladen!
När jag inte har några färska grönsaker hemma brukar jag slänga ihop den här. Till ca 4 personer om man äter något till.
1 burk kidneybönor /svarta bönor 1 näve gröna bönor (brukar ha frysta) 1 rödlök (hackad) Ev lite ruccola
Dressing: 1-2 klyftor vitlök (beroende på hur mycket man gillar vitlök) 1 del olja (jag brukar variera med citronolja) 1 del balsamvinäger 1 skvätt citronsaft 1 nypa socker Lite salt och peppar
Man kan även äta den som matig sallad. Stek lite bacon till. Blanda ev i lite potatis. Man bör kunna köpa frusna potatistärningar och steka snabbt och blanda i. Detta får jag prova en dag.
brittmarie
26-04-2005, 19:35
Tycker om att blanda ner lite frukt i sallden. Vi använder gärna melon, nektarin eller mango. Grapefruktbitar utan hinna passar bra i en räksallad. Saftigt och gott blir det. Några cashewnötter får också gärna slinka ner om det inte är småbarn (som kan sätta dem i halsen), eller allergiker med.
Jag äter inte kött, så jag börjar ofta med kokta baljväxter -- kikärter eller gröna linser brukar bli väldigt bra. Kokas som vanligt, och när man hällt av vattnet slår man över ganska stark salladsdressing och låter dem marineras en stund. Sen tillsätter man olika grönsaker och kryddgrönt så man får ett lagom urval av smak, färg och struktur. Salade Nicoise är en annan favorit -- mest potatis, gröna bönor, och tonfisk, medelmycket tomatklyftor och hårdkokta ägg, sardellfiléer och kapris för att få lite sting på det hela. Tabbouleh är en tredje -- krossat vete, vitlök, citronsaft, olivolja, gurka och tomat, och så massor med slätbladig persilja och koriander.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|