Full version: De nya äppelsorter?
Sven Karlsson
När jag "läser", kan bara svenska, i universiteten, länder söder om sverige, så ser jag att det finns massor av äpplen som borde gå att odla här?
Har själv en del sorter men ni andra? har ni bara "gamla svenska" sorter? Det är inte så att jag inte uppskattar "gamla" sorter.(Birgit Bonnier ger en mycket kraftig tillväxt vid ympning mot en del sorter som växer långsamt) Har sett att Regina finns i Gränna plantskola. Är det nogon som ätit det eller andra sorter? Rajkas modersort provade jag i höstas och den var mycket god. Jag saknar på hemsidor för odlare om dessa som "lite" mer resistenta än sorter som måste skyddas mot regn för skorv och som sprider den till andra. Höstdessert? Angold? Skall ju vara två bra sorter som borde finnas på varje plantskola? Varför? Norge gjorde sorter på Katja men inte finns de på plantskolor? Vem gangas av detta? En del av dessa äpplen jag uppgivet går i zon 3-4 i eko- odling men inte ett ord från svenskt fruktodling? Först jordbruksverket visade mig att det fanns annat men då fick jag inte ha vissa "dåliga"sorter som rekommenderas av nya äppleböcker? Sedan kan sägas att vi i sverige ej kan få samma vilkor, vid startning av äppelodling som i andra EU-länder på grund av svenska begränsningar i frågar om miljö, skatt, ock lite tokiga regler som likgilthet för fruktodlingar? Om du i höstas eller vinter smakatt på någon av de sorter jag räknat upp, så skulle jag gärna höra din omdöme om sorten? Cox orange åt jag 15 kg i julas av och tyckte att den är god. Men den stora Cox orange smakade ej samma men det gick att göra kompot av den. Är det inte någon som köpt finska sorter och fått äpple på dem? Svara är ni snälla för det måste skapas marknad för bra svenska äpplesorter som är rätt friska? Vilka gamla sårter är "resistent" mot rönnbärsmalen? Jag har en sådan på till växt, men det finns flera men jag fick inte tag i ympris från dem. Men det finns matolja och vatten så rönnbärsmalen skall inte vara något större besvär + fiberduk. Jag vill veta mycket mer, har läst Blomqvists äpplebok men drar mig mer till danmark ock öststaterna när det gäller utan bekämpningsmedel men med dvärjstam 2,5 meter höga träd som i tyska försök 1,3 meters avstånd. (Men inte som tyskland att 20-30% fryser bort varje vinter som jag så i en undersökning nyss om jag förstod rätt)
Cilla
Hej Sven,

Man önskar att du ville tillskriva äppelodlarna dina tankar kring vilka sorter som odlas kommersiellt i Sverige. Det experimenteras visserligen en del (men alldeles för lite) med skorvresistenta sorter, men vad jag vet är bara Aroma och Amorosa i produktion än så länge.

För oss i Pomologiska sällskapet (visst är du väl redan medlem där, www.svepom.com) tittar vi ofta på de finska sorterna, tar in ympris och sprider bland medlemmar och itnresserade. På trädgårdsmässan i Älvsjö hade vi flera finska sorter. Då och då gör de sortkunniga i föreingen en lista över de för året rekommenderade äppelsorterna, och så ympar vi som sjutton av dem ;-).

Den fullmatade boken "Äpplen i Sverige" är skriven av två medlemmar i föreningen och kommer snart ut i en andra, uppdaterad utgåva. http://www.odla.nu/arkiv/rec/91-518-4000-6.shtml. Många finska sorter finns i den helt nya och underbara boken Äpplen från norr (tror jag den heter, har den inte själv än så länge). Finns att beställa av Pomologiska Sällskapet.
Sven Karlsson
Jag har försökt att undersöka att på "skoj" starta en äppelodling i zon 5 men att få hjälp av yrkesodlare måste man regestera en firma. Jag har nog grundutbildning men såg snappt att vi i sverige EJ har samma vilkor som andra EU-länder på flera sätt.
Ni "experter" har ni inte hört om en av sveriges Eko-odlare zon 3-4 (20000 träd) har andra sorter än du nämnde? Jag har sökt privat andra eko-odlare och de hade t. ex. Regina som är välkänd i tyskland, danmark. Eller de norska tidiga sorterna har de aldrig kommit till ledningen för äppelodlingen i fritid? Finsk plantskola skryter om för privat odlare om resistent mot rönnbärsmal. Läste när skörd var åtgången av den att man undrade om åtgärder? Köpte Hans bok och såg att Han hade flera förslag om sorter som höll rännbärsmalen på avstånd? Låt vara att han kanske skrävlade lite men det är där i boken som är rädd för småträdsstammar? Men lider inte A2 också av skador vid svår sommartorka ? eller är det bara här jag bor? Jag skäms att fritidsodlare inte får del i forskningen av i dag. Jag kommer att sattsa på norskt tidigt och sedan Regina, Höstdessert, Rubin, Rajka ock Angold sedan har jag en del andra nya på gång. Det bästa att de klarar zon 4 nästan 5 det blir spännande.( En olycka under ympningen inträffade att en sort från Eskiltuna men zon 5 , vet ej sorten, tog sig och verkar ge frukt??) Poängen av att leka med frukt. Bäst gick B491 men många tog sig av B396 i år sämst B9 men började ympa i slutet av jan 05. Jag tycker att vi små fritidsodlare skall ha tillgång av det bästa och snappt utan för långl väntan.
KURT
Det är nog inte så lätt att börja sälja "okända" äppelsorter i Sverige. Kunderna köper det de känner igen och har erfarenhet av. Dessutom är ju inte äppelträd något som man så gärna experimenterar med, de kostar ganska mycket och de förväntas stå i många år. Sedan verkar ju många bara tycka att äppelträden är i vägen för gräsklipparen! Man ser ju många kala gräsmattor .
Cilla
Sven, du kommer i kontakt med engagerade odlare genom Pomologiska Sällskapet. T ex Håkan Svensson för sortkunskap (Julita), Erik Håkansson för odlarkunskap (Urshult), och genom dem fruktodlare på Åland. För ekofrukt tror jag att Erlandsson i Hallstahammar har samlat de flesta kunskaper i landet och han har också deltagit i olika forskningsprojekt. Säkert har du varit i kontakt med dessa redan.

Kontakt med den som skrivit den nya boken Äpplen i norr torde också vara ett måste med intresset du har.

Om du håller dig till fritidsodling om än i lite större skala så finns det flera sätt du kan få avyttring för både äpplen, ympris och nedtecknade egna resultat. Men du behöver säkert komma i kontakt med andra som experimenterar som du för att få idéer om hur du kan sälja eller dela med dig av erfarenheterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon