Jag undrar om det är någon som kan tipsa mig om ett trevligt träd som inte blir så stort (ca 3-5 m). Det ska stå på en ganska vindutsatt sida av huset och så ska det passa till fasaden som är tegelröd, alltså inga rosa blommor.. Har funderat på någon typ av rönn, men jag kan inte så mycket om träd så jag tar tacksamt emot tips!
Spana in oxlar (sorbussläktet) och andra träd på www.eplanta.com. Använder du sökfunktionen för detta forum och slår bland rubrikord som "mindre träd" eller "litet träd" får du många inlägg med tips.
När du gjort ett urval är det bara att komma igen med frågor och beskriva var i landet du bor, vilken jord du har, hur mycket sol mm.
Tack för tipset, där fanns ju en hel del. Jag fastnade för Astridrönnen alternativt Birgittarönnen. Jag tittade även på Rundoxel för där stod det uttryckligen att den var vindtålig.
Trädet ska stå i sydvästläge så det är ganska soligt, men eftersom det är öppna fält åt det hållet blir det lite blåsigt ibland. Jag bor i Skåne. Jorden är ganska mager och torr.
De träd du spanat in klarar dina förhållanden, särskilt om du ser till att vattna ordentligt i början. Oxel är känd för att vara vindtålig, men även rönnen är det. En skillnad är att oxlar brukar läa mer. En annan skillnad är att rönnarna är vackrare på höstarna. Å andra sidan är rundoxelns blomstring kraftigare på vårarna. Det är synd att man måste välja...
Det blir nog en rönn tror jag, men jag håller med, det är inte lätt att välja! Tack för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.