Full version: bondsyrén i kruka
gunde
Hej!

Jag flyttade in i juli i ny lgh med stooor terrass. (ok, lgh är liten, så jag fick prioritera som det heter...)
Det enda lämnade är en bondsyrén som inte är så kraftig och som enligt förra ägaren aldrig blommat.

Har ni några idéer och tips om det?

Kommer nog behålla trädet i vilket fall, för jag behöver volym i form av blad och grenverk, men det vore ju roligare om man kunde få den i blom!!

Har försökt bättra jorden med koskit, om det kan vara något sådant.
Den är tydligen hitflyttad från någons land.

Vad tror ni?
Fenja
Hur stor kruka har den? Är krukan full med rötter?
Mvh
Fenja
gunde
Den är drygt 100 cm lång och 80 bred. I trä. Kanske 60 djup.
Den är inte full med rötter.
Fenja
Då är nog inte platsbrist problemet i alla fall! Syrenen blommar på gamla grenar, så är det en ny stickling sedan i fjol kan det vara skälet, eller att någon klippt den kanske... Lite gödsel skulle kunna göra den gladare och riktligt med vatten nu på vårkanten.
Mvh
Fenja
gunde
ja, det kan vara att förra ägaren klippt den - det kan man nästan ana på formen.

tror den har åtminstone några år på nacken.

nu har har jag läst lite här på forumet och hittat uringödsling som tips just för syréner. tänker ge det ett försök. blandar 1+9. så får vi se om det händer nåt.
Fenja
Berätta gärna hur det går, kul att veta mer om syren i kruka!
Mvh
Fenja
gunde
det ska jag göra och jag ska hålla sekatören borta!
Cilla
Mer ljus, riklig bevattning och ingen beskärning tror jag på. Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon