mrsgreen
Jag har idag lagt på blåkorn i mina rabatter, över detta har jag lagt ett tunt lager nyjord. Räcker det att göra så?

Enligt Blåkorspåsen ska jag göra samma procedur igen i sommar, ska jag då lägga på jord igen??
När det blommar vill jag ju inte riva upp eller lägga på jord över mina växter??

Hur gör man??

Gräsmattan ska också få ett lager men där kan jag ju inte riva upp eller lägga på jord? Vattna??

Detta är min tredje sommar med min radhusplätt och än har jag inte gödslat alls här. *skämmas*
ejjan
Jag brukar bara kasta på några nävar blåkorn på jorden. Försöker fixa det innan det är dags för regn, så blåkornet sjunker ner i jorden snabbt. rolleyes.gif Lycka till!
kerstin z5-6
jag lägger 20 cm kogödsel på allt i maj smile.gif
mrsgreen
Lägger ni över alla lökar som kommer upp??
Bara ovanpå allt?
I maj har det ju kommit upp en del hos mig, känns inte bra att lägga öer dem.
Då syns de ju inte och det vackra går till spillo...
Betty
Man får ju lov att anpassa sig efter var man bor i landet när man avgör vilken månad man ska ut med jordförbättringen. Ser att du bor i Gävle så du får nog lägga på tidigare än vad man gör i västerbotten.
Och nej, man lägger inte jorden/kogödslet ovanpå det som har hunnit upp, utan runt dem. wink.gif
Berit
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-04-2005, 20:36)
jag lägger 20 cm kogödsel på allt i maj smile.gif

Är det brunnen kogödsel? Hur länge skall den ligga innan den är brunnen,
ett år, eller?
Jag har bara tillgång till obrunnen gödsel och det kanske inte är så bra.
unsure.gif
Betty
Ja, man använder brunnen gödsel, färsk blir för starkt. Brunnen gödsel luktar inte sk*t, den luktar jord, ca ett år borde räcka.
kerstin z5-6
jag använder ofta obrunnen kogödsel på våren och det går utmärkt, doften minskar om den myllas ner .. kodynga är mild -
Betty
Där lärde jag mig något nytt! Det här forumet är fantastiskt! biggrin.gif wub.gif
Berit
Oooootroligt, jag lär mig något nytt för var dag. biggrin.gif wub.gif
kerstin z5-6
Bäst jag förtydligar smile.gif Jag har en granne som är mjölkbonde -han lägger from vintern upp högar för vårbruket, jag får det han inte behöver själv -levererat tom smile.gif -större delen är alltså färsk, ryker ibland lite när den kommer till mej
-De "inre delarna" har kanske brunnit ett par månader
Om gödseln inte ångar o är kokhet (-men kogödsel är----till skillnad från häst-för att inte tala om hönsgödsel! -ganska kall" )
så lägger jag på den tidigt på våren
Småplantor skyddas med krukor-större kan få en hink-så kan man sprätta dynga som man vill -går fint-och det växer himla bra :9 laugh.gif biggrin.gif
Kogödsel har mer långtidsverkan medan hönsgödsel ger kväve direkt o riktig sprutt-men den bränner lätt ..
gammelnalle
KORKAD FRÅGA???

Det finns enligt mig INGA korkade frågor (förutom inom vinbuteljerinsbranchen... svårt ord...) bara korkade svar... hänvisar även till min stulna devis---
kerstin z5-6
biggrin.gif så sant
Berit
Tack Kerstin!

Du är min "guru". biggrin.gif wub.gif
Moster Mynta
Måste bara fråga....vad är blåkorn? Nån som kan visa en bild?
Åsa, mälardalen zon 2
Blåkorn är ett handelsgödsel (konstgödning) som finns i alla trädgårdsbutiker (finns t.o.m på ICA här i pytteförpackningar). Innehållet ser även ut som små blå korn (det finns även en flytande variant). Inte något ekologiskt gödningsmedel men om man inte vill odla ekologiskt så funkar det (fast maskarna gillar det inte).

http://www.bayer.se/bayer/Internet_hh_se.n...07?OpenDocument

http://www.bayer.se/bayer/Internet_hh_se.n...0a?OpenDocument
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon