Full version: Mask i kruka?
Hyound
Är det nån som har tänkt på/provat om det kan vara bra att lägga lite daggmask eller liknande i en kruka? Jag tänkte mest på stora krukor 60 liter och uppåt. Kommer det att göra nån nytta? Maskarna gör väl nån nytta i naturen.

huh.gif

/Alexander
nina L
Maskarna luckrar jorden och bryter ner löv mm. De gör jorden luftigare. Jag kan inte tänka mig att det är så värst bra i krukor och urnor.
tomba
Maskar i kruka är nog ingen dum ide. De håller som sagt jorden lucker och äter organiskt material, och deras avföring är mycket rik på näring som växterna lätt tar upp. sleep.gif
Oavsett om man använder mask eller ej så byter man ju ut jorden helt eller delvis minst en gång om året, så det är nog ingen risk att den utarmas även om man inte fyller på organiskt material.
Jag höll på att skrämma livet ur min mor då jag som liten hade placerat en daggmask i en av hennes blomkrukor. Då hon sedemera planterade om blommorna hade nämnda mask ökat sin vikt ganska rejält och slingrade sig olustigt över att bli störd. (OJ va hon skrek) laugh.gif laugh.gif laugh.gif
nina L
Tja, det blir ganska fort torrt i en kruka och då mår inte masken så bra wub.gif
kristerh
Maskarna rör som sagt om i jorden, och ser till att den luftas och blir lucker, fast det brukar bli jord på faten under krukan men det gör inte så mycket, tycker att man ofta har mask i krukorna. Speciellt om man har dem stående ute på sommaren slinker någon ner i krukan.
krister
krukan
Åtminstånde i små krukor kan masken förstöra rötter då den gräver sina gångar och inte har någonstans att ta vägen. Det blir liksom för mycket av det goda för växten.
annie
Jag har samma erfarenhet som "Krukan". Vi har upptäckt masken i krukan när blomman har slokat och hängt, och första hjälpen har varit att titta till jorden i krukan. Eller så har jag upptäckt maskbajs på fatet och då fått leta reda på masken. Det här kan hända om man planterat om utomhus, tagit jord ute eller om växten stått på grösmattan utan fat.
Men det är ju smaksak det här med husdjur....
kristerh
CITAT (krukan @ 23-04-2005, 12:30)
Åtminstånde i små krukor kan masken förstöra rötter då den gräver sina gångar och inte har någonstans att ta vägen. Det blir liksom för mycket av det goda för växten.

Masken gör ingen skada på levade växter, däremot blir jorden så lucker att plantan torkar snabbare unsure.gif
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon