Full version: Stevia
Muguet
Mina frågor är:
!) Hur används stevia, färsk? torkad? i bakverk?

2) Hur förvarar man den bäst efter skörd? torkad fryst+ eller?
Jättetacksam för svar.
Muguet
Fenja
Jag tror att du kan hitta en äldre tråd om just Stevia om du använder sökfunktionen här på forumet. Antagligen får du söka längre tillbaka än 30 dagar.
Mvh
Fenja
Christoffer
Hur får man Stevian att gro?
Jag har väntat på att mina ska komma upp i vad jag tror är två månader nu!
sad.gif
Muguet
1) Jo jag har nu hittat de "gamla"inläggen om Stevia. Jag var tydligen i fel forum när jag sökte. Jag trodde att sökmotorn sträckte sig över alla avdelningar, men nu har jag sökt här i kryddväxter och örter. TACK för tipset.
2) Sådde du alla frön Chirstoffer ? Jag har sått i omgångar men det är inte många frön som tar sig verkar det som men mer än 14 dagar tog det inte för dem att gro.
Muguet.
Christoffer
Jag sådde nästan alla frön, och då också i omgångar.
Inget tecken på liv.
Muguet
Ja då vet jag inte vad jag ska säga, något frö borde ju tagit sig. Ja förutsätter att du följt anvisningarna på påsen. Jag köpte mina från Impecta. ska prova köpa från ett annat ställe som fanns med när jag sökte på Stevia här.
Muguet
Christoffer
Jo, jag har inte gjort något fel, men när jag har surfat på Stevia på nätet, så verkar det som om de har väldigt svårt att gro.

En av sidorna är den här:

http://www.homestead.com/stevia/grow.html

Det är synd, för jag skulle gärna vilja få åtminstone en att gro.
Jag har bara provat torkad Stevia, men aldrig färsk.
Lene i Fredrikstad (Norge)
Jeg prøvde å så stevia - uten hell. ventet og ventet og ga opp tilslutt.
Men så fikk jeg tak i en stikling av stevia. Den har jeg laget flere stiklinger av og nå har jeg en hel del steviaplanter på gang samtidig. Her er bilde av steviaene mine
Jeg har lært at stevia er best tørket, den søter bedre da. Jeg bruker en bitteliten mengde i urteteen min og det søter den nok.
Fersk stevia blir så søtt at det blir bittert på tungen om biten er større enn en kvart lillefingernegl. (altså veldig liten rolleyes.gif )
Ps.
Du kan godt få steviastikling av meg i bytte med noe som du har. Hvis det er lov å sende mellom landene våre....??
Christoffer
Jag har tyvärr inga plantor att dela med mig av, men det är fint av dig att erbjuda Steviasticklingar.
Men jag ska försöka att så igen, de sista fröna jag har kvar.
Det känns på något sätt extra speciellt att få saker och ting att komma
upp från frö.
Muguet
Lene !
Hur övervintrar du dina stevia? för vad jag förstår så är det en perenn växt.
Var har du den på sommaren ? ute? i växthus eller inne i huset?
Hilsen
Muguet
annie
Jag har stevia-frön som jag ska så. Använder man bara bladen eller stjälkarna också att söta med? Är det nån som använt stevia i mat eller bak?
sanna
Min Stevia har också gått i stå! blink.gif
Så vad gör man? Avvaktar?
Jag antar det. Den får väl stå där den står då....och kniiiipa och trixa sig.
Har försökt att få den att gro i 1, 5 månad - men nej...inte Steeevian, inte! Gro? - Det är bara för amatörer!

Mors, Sans
CITAT (Muguet @ 23-04-2005, 21:02)
Lene !
Hur övervintrar du dina stevia? för vad jag förstår så är det en perenn växt.
Var har du den på sommaren ? ute? i växthus eller inne i huset?
Hilsen
Muguet

Jeg har mine stående under plantelys i kjelleren hele året. På vinteren blir det ned til + 5 grader og på sommeren jevnt ca + 20 grader. Lyset står på 16 timer i døgnet.
Jeg har hatt en stående i vinduskarmen (inne) - den døde.
Jeg tar mange stiklinger av mine, så jeg har nye planter i tilfelle de skulle dø. Det er visst smart å ta stiklinger, unge planter har visst bedre smak enn gamle - det har jeg lest i ihvertfall.
Jeg startet med èn stilklingplante ifjor på denne tiden, så de har vokst bra.

Det går visst ann å ha dem ute på sommeren, men jeg synes det er enklere å ha dem stående trygt inne i kjelleren under plantelyset året rundt.

Jeg har ikke drivhus (växthus), men om jeg hadde hatt drivhus så hadde jeg nok hatt dem der på sommeren.
CITAT (annie @ 25-04-2005, 22:05)
Jag har stevia-frön som jag ska så. Använder man bara bladen eller stjälkarna också att söta med? Är det nån som använt stevia i mat eller bak?

Jeg bruker bladene.
jeg bruker dem som søtning i te.
Har ikke eksperimentert med dem i matlaging ellers. - ennå laugh.gif
pysse
Jag köpte också honingkraut(Stevia) från Impecta. Två av mina frön
grodde. Men nu har jag två pyttesmå plantor i köksfönstret, som det inte händer så mycket med.
Hoppas de bli lite större, för jag har lovat min man att jag skall kunna söta en hel rabarberpaj av ett blad.
/Pysse
CITAT (pysse @ 30-04-2005, 10:16)
Men nu har jag två pyttesmå plantor i köksfönstret, som det inte händer så mycket med.
Hoppas de bli lite större, för jag har lovat min man att jag skall kunna söta en hel rabarberpaj av ett blad.
/Pysse

De trenger mye gjødsel og mye jord. Mine vokser som bare det når de nå får gjødsel hver gang jeg vanner og de står i store potter.
Det er også mulig at de trenger mer lys enn de får i vinduet.
Jeg har lært at de har et grunt rotsystem og tar opp gjødselen nær overflaten, så jeg vanner med gjødselvann fra toppen og ikke fra bunn.
Muguet
CITAT (Lene i Fredrikstad (Norge) @ 30-04-2005, 22:53)
så jeg vanner med gjødselvann fra toppen og ikke fra bunn.

Vad för sorts gödselvatten avänder du ?
Muguet wink.gif
CITAT (Muguet @ 01-05-2005, 16:23)
CITAT (Lene i Fredrikstad (Norge) @ 30-04-2005, 22:53)
så jeg vanner med gjødselvann fra toppen og ikke fra bunn.

Vad för sorts gödselvatten avänder du ?
Muguet wink.gif

Jeg bruker litt forskjellig = det jeg har.
Oase (flytende gjødsel), ellers så løser jeg opp fullgjødsel (korn) i vann. Jeg tror at planter ikke har vondt at vi litt varierende gjødsel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon