Susanne i Linköping
I fjol köpte jag ramslöksfrö av Runåbergs, noll grodde. I år köpte jag av Impecta, hittills inget resultat. Lurad igen? Kanske sår jag för sent, i februari-mars. Och ställer ut sådden i snön. Men är fröna redan döda hjälper ingen stratifiering i världen. sad.gif

Kan kanske någon här på forumet förbarma sig över mig och ge mig färska frön??? ohmy.gif
Ingrid på Västkusten
Gärna men påminn längre fram i vår när de blommar - alternativt så skickar jag gärna en lök eller två.....

Hälsar Ingrid
anna_rispan
Halloj!

Hur gick det för er med Ramslök?

Jag fick tokryck o beställde Ramslök nu. Kanske var helt fel?? Jag gjorde det mest för att pappa inte tror att man kan köpa frö o odla den.

Men hur gör jag nu då?? Jag är inte särskilt bra på att så o peta o moja. Men om ni har bra beskrivningar kanske jag kan få upp ett par stycken iallafall?? unsure.gif
Tesa
Kan ju bara ge dig mina nedstämmande erfarenheter...har försökt så flera gånger och inte ett enda frö har grott.. thumbdown.gif tror nog att fardin har rätt jag...iallafall så måste nog fröna vara pinfärska, de får nog inte hinna torka ens..
anna_rispan
Attans!!!!
Men om de nu kommer med posten. Ska jag lägga dem i såjord o sen slänga in dem i frysen?? O sen ska de ner i jorden ute?

Typiskt om pappa ska få rätt.... wink.gif

Nu har jag tänkt ett varv till. Betyder det att man borde beställa fröerna på hösten??
Merlin
Har också misslyckats med ramslök flera år i rad, fattar faktiskt inte vad gör för fel -cry-.gif
anna_rispan
Vi får ge oss ut på jakt i vår efter fräscha frön eller göra en stor efterlysning. Det verkar så lyxigt o ha dem under ett träd o så kunna gå o klippa lite o laga till nåt vårligt o smarrigt! smile.gif
noora
Sådder ska inte in i frysen, däremot kan du kanske prova att ställa dem i kylen. Jag ställde min sådd inne i en vecka och skulle sen ställa ut den i snön. Då hade ett frö faktiskt grott, men jag ställde ut dem i alla fall i förhoppning om att fler ska gro när det blir varmt ute igen (den som grodde då är nog död nu). Du kan ju helt enkelt prova att ställa sådden i rumstemperatur i en vecka eller två och se om det händer nåt, eller ställa en del av sådden i rumstemperatur och en del i kylen.

Annars fick jag nyligen tips om en som säljer lökar: här.
Ciczi
Läste att man kan så dem på hösten i stället. Vet inte om det fungerar?

Ciczi
Merlin

Nej det funkade inte heller för mig no.gif Nu har jag köpt ramslök på Tradera, jag orkade liksom inte vänta ett år till smile.gif
anna_rispan
I dag kom fröna jag beställt. Jag gör ett försök då. Nybörjare på frön som jag är. Jag har ställt en kruka med frön i i kylen nu då. Hur länge ska de stå där måntro??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon