mgranath
21-04-2005, 05:16
Hej
Det finns en äpplesort särskilt lämplig för ciderframställning som heter
Kingston black. Är det någon här som vet var man kan få tag på det eller något annat äppelträd avsett för cider?
Mvh
Micke Granath
Jag har aldrig sett den äppelsorten. Men jag vet att Stefan Dehlén & Lena Israelsson går igenom olika äppelsorter, lämpliga för cidertillverkning i boken
"Ciderboken" från 1997.
SLå också en signal till Julita muséer, där gör de mängder av cider varje år.
solsken
22-04-2005, 15:52
Jag har läst att för cider- och vinframställning ska det vara fasta/hårda syrliga äpplen av sen sort. Har själv gjort ett gott vin av starkvinstyp av Åkerö.
Bruno66
15-10-2010, 13:48
CITAT (KURT @ 21-04-2005, 07:01)

Jag har aldrig sett den äppelsorten. Men jag vet att Stefan Dehlén & Lena Israelsson går igenom olika äppelsorter, lämpliga för cidertillverkning i boken
"Ciderboken" från 1997.
De listar bland annat Alice, som dock ger en must med relativt högt pH, vilket inte är lämpligt.
Jan Lindgren
15-10-2010, 16:09
Hej!
Det är inga problem att få tag i äpplet då det förekommer i England. Kolla www.deaconsnurseryfruits.co.uk . 12,75 pund. Det är förmodligen billigare än att köpa ympkvistar i Sverige.
MVH
Jan Lindgren
skrotfibbla
17-10-2010, 21:11
Hej!
håller med Jan. Skickade efter från Deacons för ett par år sedan. Kingston Black, Dabinette och Michelin. Fick kraftiga fina plantor, väl inpackade som etablerade sig bra. Man behöver olika sorter för pollineringen. Det står på Deacons hemsida vilka som passar ihop.
Lycka till.
Jan af Lisö
18-10-2010, 20:30
Vilken grundstam har de på äppleträden från England ? Är det inte risk att grundstammen inte är härdig nog för svenska förhållanden ??
skrotfibbla
19-10-2010, 21:31
De har M26 grundstam. Trädet blir ca. 2,5 m. Vet inte hur härdiga de är men de har klarat sig bra hittills i zon 2.
Bruno66
25-10-2010, 12:42
Vad jag förstår är Kingston Black inte helt lättodlad. Jag har inte provat själv, dock, så jag blir gärna motsagt, men efter sökningar på nätet har jag fått det intrycket i alla fall.
/Bruno
skrotfibbla
28-10-2010, 08:28
Nej, jag vet inte heller hur det kommer att gå, men hitintills så växer det lika bra som de andra sorterna och de hade iallafall ett Kingston Black på Alnarp som blev gammalt,

så jag hoppas.....
Jan Lindgren
30-10-2010, 17:54
Hej!
Balsgårds informationsskylt:
"Kingston Black.
Gammal cideräpplesort från England, känd från slutet av 1800-talet. Kallas även Black Taunton.
Medelstort träd med ojämn bördighet.
Bitterskarp frukt, som används endast för ciderproduktion. Ger en fyllig cider med distinkt smak.
Odlades mycket förr i England men har minskat på senare tid. Odlas ej i Sverige.
Mottaglig för fruktträdskräfta och äppleskorv."
Det går troligen att köpa ympkvistar från Balsgård, men är man bara intresserad av ett träd så är det troligen billigare att köpa från England. Har man ett träd så kan man göra hur många som helst.
MVH
Jan Lindgren
skrotfibbla
30-10-2010, 19:06
Frågade på Balsgård för ett par år sedan men fick besked att deras Kingston Black var för gammalt och dåligt att ta ympar på.
Köpte ett antal Cider äppelträd från England. Bland annat Kingston black och Michelin, båda dessa trivs utmärkt i Blekinge. Väldigt mycket med äpple på dem i år. Är någon intresserad så kan jag dela med mig med ympor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.